Het onmogelijke mogelijk maken!

We laten vanaf aanstaande dinsdag op 140 plekken in Nederland abri's plaatsen voor een week, met op elke poster een sporter die 100% plantaardig eet: bodybuilder Fedor Kerstiens, MMA-vechter Tom Zwarts, tennisster Rowena Baierl, CrossFitter Cilla Zwarts-Voogd, atleet Jeremy Reijnders en Nederlands kampioen powerlifting Sanne Visser.

De abri's komen in bushokjes in de buurt van sportscholen en op NS-stations in studentensteden en andere grote steden te hangen. Het bereik is meer dan een miljoen mensen en we willen met name jongeren en sportieve mensen inspireren om meer plantaardig te eten. 

Voorzitter Robin bedacht de prachtige campagneleus die helemaal uitgaat van het megapositieve van vleesvrij eten: de kracht van plantaardig eten! Want het is gezonder, voedzaam, duurzamer en dierviendelijker! Wil je meer weten over waarom wij kiezen voor deze positeve aanpak? Lees dan dit blog over psychologische inzichten over gedragsverandering

Maar wat ging hieraan vooraf?

Al een tijdje wilde ik reclame maken. Want stiekem heb ik reclames altijd leuk gevonden. Tot ik vegan werd. Want nu zie ik -als het over eten gaat- in feite dat dierenleed wordt verpakt in aantrekkelijke reclames. En dat is zo verdrietig! Ik wil dat mooie, spannende, leuke medium inzetten voor iets goeds: voor bewustwording, voor hoop, voor het redden van dierenlevens en de planeet. Voor het gezonder maken van mensen in plaats van ze ongezonde keuzes aan te smeren. 

Daar is best wel wat voor nodig. In de eerste plaats geld, een heleboel geld! De Albert Heijn alleen al geeft bijvoorbeeld 6,7 miljoen euro per jaar uit aan vleesreclames. En daar komen al die andere bedrijven nog bij. Jaiks! Valt daar wel tegenop te boksen? Ik geloof van wel, aangezien we met 50.000 vegans en 800.000 vegetariërs zijn in Nederland. Als we allemaal 1 euro per maand inleggen, hebben ook wij vleesverlaters een prima budget om de consument te bereiken met betere reclames. Maar ja, het duurt natuurlijk wel even voordat je al deze donateurs bij elkaar hebt! Daarom ben ik enorm dankbaar dat natuurlijk cosmetica bedrijf LUSH 3000,- euro doneerde en VegFund 1880,- euro! En ook ben ik enorm dankbaar voor alle donateurs die meer dan 4200,- hebben ingelegd! Speciale dank aan gulle gevers The Dutch Weedburger, Stichting Dierbewustleven, Vegafit, Karin Postma, Dyana Loehr-van Dijk, Dreas van Donselaar, John Hoeks,  en mijn ouders, broer, schoonouders en tante. En ook aan alle andere donateurs, dank voor jullie giften, echt helemaal te gek!

Maar het geld is niet de enige uitdaging, kwam ik de afgelopen week achter! We kregen een last minute deal van Exterion, het bedrijf dat posters plaatst in onder andere bushokjes en op treinstations (dank Exterion!!). Voor 11.000,- euro 140 plekken. Dat vond ik wel de moeite waard! Maar het was al voor week 8 (21 t/m 28 februari)! En de fotoshoot met de vegan sporters en prijswinnende fotograaf Arjan Spannenburg was kort ervoor, op 11 februari! 

Dat was dus even schakelen, want de shoot was op zaterdag en de posterontwerpen moesten maandagochtend aangeleverd worden!! Fotograaf Arjan offerde zijn stapavond op en bewerkte de foto's voor ons. Maar voorzitter Robin en ik zaten toch nog te twijfelen voor welke foto's we wilden gaan, want we hadden foto's met en zonder fruit/groenteaccesoires. Dus welke reeks moest het worden (met of zonder fruit/groente) en wat waren de mooiste foto's? Uiteindelijk kozen we gewoon per persoon de mooiste foto, ongeacht of er groente of fruit op de foto stond. Dus nu hebben we Jeremy met de pompoen, Rowena met de aardbeien en de rest gewoon met hunzelf. Kleine onthulling: bij de shoot gebruikten we ook zes Spaanse pepers, een schattig klein ananasje en broccoli. Maar helaas, they didn't make the cut! Misschien volgende keer. ;) Nog een kleine onthulling: fotograaf Arjan bewerkte maandag om 6 uur 's ochtends nog de foto van Sanne die we bij nader inzien kozen (deze hiernaast). Hij was van plan om 1,5 uur te gaan sporten, maar maakte toch een half uur vrij om nog even te helpen. Held. Hij zit in het leger, dan snap je het wel. ;) 

Ook hebben we samengewerkt met maar liefst vier vormgevers. Designer Maria waar we eerder mee samenwerkten was helemaal swamped met opdrachten en zat tegen een griepje aan. Toen vroegen we model Tom (zie grote foto) om hulp, want hij is ook een kickass ontwerper die ons "Ik ben een vegaburger" profielfoto frame had ontworpen. Ik bedacht: die stijl moeten we hebben, want dat is gewoon megavet. Dus Tom ontwierp zondagavond een kickass poster. Vervolgens gingen vormgevers Mittch (die op vakantie was) en Wesley (die een zieke vrouw thuis had zitten en voor de kids moest zorgen) aan de slag met de spreads. Maar na een belletje op maandag bleek dat we helemaal niet voor spreads gingen, maar voor abri's, zodat de posters ook in bushokjes bij sportscholen kunnen. Oops! 

Mittch zat ondertussen in het vliegtuig terug naar huis en Wesley's vrouw moest naar de dokter. Goed, deadline een dagje verschoven, wederom: dank Exterion! Maar dan moest het echt dinsdagochtend 09:00 worden! En daar was weer onze held, onze MMA-vechter en kickass ontwerper Tom, aka Vegan Animal! In één avond knalde hij alle zes de nieuwe abri ontwerpen eruit. En maandag, 09:05 had de drukkerij de ontwerpen binnen. En deze week is het dan echt zover en hangen ze op 140 plekken!!! Waaaaaah!

Enorm bedankt aan alle gulle mensen die een donatie hebben gedaan voor deze campagne! Dank ook aan de geweldige fotograaf Arjan Spannenburg, vormgevers Maria, Mittch, Wesley en Tom! En Jan de Bruijn van Exterion. En onze prachtige, sterke modellen! You guys rock!!! 

Samen maken we het onmogelijke mogelijk, namelijk die plantaardige wereld! 

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Top 10 vleesvervangers voor vleesliefhebbers' op Facebook en/of Twitter:

Tweet

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de milieu- en gezondheidsnadelen van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter:

Tweet
Tweet
Tweet

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Tweet