Vraag van een vleeseter: Geen vlees, zuivel of ei, dat is toch niet gezond?!

De belevingswerelden van vega's en vleesliefhebbers lijken soms ver uit elkaar te liggen. Om die verschillen te overbruggen beantwoord ik op dit blog veelvoorkomende vragen van vleeseters. Deze week: "Geen vlees, zuivel of eieren... Dat kan toch niet gezond zijn!?"

Laatst was ik in gesprek met Mohammed. Hij stond sceptisch tegenover veganisme en geloofde niet dat je alle acht essentiële aminozuren uit plantaardig voedsel kan halen. Essentiële aminozuren zijn bouwstoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus uit je voedsel moet halen. Aminozuren worden geleverd door eiwitten.

Voor dit soort vragen kijk ik graag naar de wetenschap. De Amerikaanse organisatie van diëtisten neemt de stelling in dat plantaardige eetpatronen alle voedingsstoffen kunnen leveren die een mens nodig heeft en bovendien zelfs gezondheidsvoordelen kunnen hebben. En ook in Nederland klinkt het wetenschappelijke geluid dat veganisten meestal betere bloedwaarden hebben dan vleeseters. Dit komt waarschijnlijk doordat vega's meer groenten, peulvruchten, granen en fruit consumeren.

Dit is wat de Nederlandse Gezondheidsraad zegt over eiwitten: "De kwaliteit van dierlijk eiwit is hoger dan die van plantaardig eiwit. Plantaardig eiwit bevat namelijk minder van het essentiële aminozuur lysine. Door vlees en zuivel te vervangen door plantaardige eiwitbronnen stijgt de eiwitbehoefte. Maar omdat de gemiddelde eiwitinname beduidend hoger is dan de aanbevolenhoeveelheid is er geen reden voor zorg dat mensen te weinig eiwit binnenkrijgen, als ze minder vlees en zuivel gaan gebruiken. Verder is het mogelijk de achteruitgang in eiwitkwaliteit van voeding te compenseren door regelmatig peulvruchten te eten die relatief veel lysine bevatten." Lysine zit bijvoorbeeld in soja, erwten, linzen en bonen.

Kortom: we consumeren in Nederland zoveel eiwitten, dat zelfs veganisten genoeg binnen zouden moeten krijgen als ze dierlijke producten verruilen voor plantaardige voeding. Regelmatig peulvruchten eten is voldoende. En ik durf te stellen dat veganisten elke dag peulvruchten of een vlees- of zuivelvervanger op basis van peulvruchten consumeren. Denk aan hummus, pindakaas, maar ook vegaburgers, tofu en linzen, kikkererwten etc. En peulvruchten zijn enorm gezond!

Alleen vitamine B12 moet je supplementeren als je vegan eet, maar ook als je alleen geen vlees eet. Melk en eieren moeten namelijk in vrij grote hoeveelheden genuttigd worden om genoeg B12 te leveren en dat is niet aan te raden in verband met cholesterol, transvet en verzadigd vet (het Voedingscentrum raadt aan om niet meer dan drie eieren per week te eten). Daarnaast is het voor alle Nederlanders ook verstandig om vitamine D3 te supplementeren, omdat dit wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht en het belangrijk is voor de opname van calcium (calcium zit trouwens in kikkererwten, groene groentes, sesamzaad en bepaalde noten).

Geen vlees, zuivel of eieren, maar wel volkoren granen, peulvruchten, noten, groenten en fruit? Ja dat is dus gezond!

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Deel '12x goed nieuws voor de vegan beweging' op Facebook en/of Twitter: