Waarom wij 'Even Geen Vlees' heten en niet 'Forever Vegan'.

Deze foto is gemaakt door Alba Rosa Photography.

Ok, ik moet eerlijk bekennen: zelf ben ik forever vegan. Of nou ja, dat is mijn streven in ieder geval. En de meeste mensen die betrokken zijn bij onze stichting zijn dat ook. Maar wij willen vooral mensen bereiken die nog (lang) niet zo ver zijn. Mensen die zich niet identificeren met vega. Mensen die zichzelf zien als doodnormale vleeseter of alleseter. Mensen die gewoon lekker eten en er verder niet over nadenken. Hoe bereik je die? En hoe krijg je ze zover om hun gedrag te veranderen, voor een duurzamere, gezondere en diervriendelijke wereld? 

Daarvoor hebben wij psychologisch onderzoekster Mirjam Reijnders geraadpleegd. Zij gaf ons een aantal richtlijnen die de meeste garantie geven op succes als je aanstuurt op gedragsverandering:

1. nieuwe kennis moet passen in de kennis die je hebt

De meeste mensen zijn maar al te bekend met vlees en minder bekend met vega. Door het te hebben over vlees, trekken we toch de aandacht. "Waarom dan geen vlees?" luidt vaak de vraag. De woorden 'even geen vlees' triggeren veel mensen om na te denken over het waarom. Geen vlees, ja, maar waarom dan? En inmiddels zijn er steeds meer zaken bekend: vleesproductie kost enorm veel water, het heeft een impact op het klimaat en voor de dieren is het bepaald geen feest. Op het moment dat mensen zelf over deze zaken gaan nadenken, wordt het bewustwordingsproces in gang gezet.

Een voorbeeld: 29 april liep ik mee met de klimaatmars in Amsterdam. Ik had een bord bij me met ons logo (zie foto). Een jongetje die aan de kant stond te kijken zei: „Vlees? Wat heeft dat ermee te maken?” en vervolgens legde ik het uit en tot mijn aangename verrassing nam zijn vader het stokje over en legde hij uit dat we allemaal minder vlees zouden moeten eten voor het klimaat. Ook leuk: we werden gespot door Het Parool! 

2. geef mensen concrete stapjes

Even geen vlees eten is een concrete en laagdrempelige stap. Wat eten we vandaag? Even geen vlees. Mensen kunnen op onze website terecht om een recept te vinden als ze even geen vlees willen eten, maar ze treffen ook nog meer informatie over de vega leefstijl, zonder te hoeven denken: "Ja maar, ik kan nooit vegetarier -laat staan veganist- worden." Zo'n gedachtegang werkt belemmerend. Maar als mensen denken: "Het is inderdaad beter om minder of geen vlees te eten." dan zijn we al een hele stap verder. Ze onderschrijven de normen en waarden en handelen er misschien zelfs al deels naar. Van daaruit kan je weer verder werken. 

3. make it fun

Misschien ben ik niet meer objectief, maar ik vind het logo van onze stichting zo cool! Het logo is ontworpen door Mittch Marree van ontwerpbureau Chasing Change. De richtlijnen die ik hem gaf: het logo moet stoer, strak, fun, en modern zijn. Mittch kwam met een aantal prachtige ontwerpen, maar de burger vonden we er toch uitspringen. Er miste alleen nog iets... de X-factor. Tijdens het brainstormen kwam opeens de pijl in beeld. De pijl splijt de burger en staat voor verder kijken, denken en het ontdekken van het nieuwe eten. Ik heb een beker met het logo erop en elke keer dat ik eruit drink, word ik mega gelukkig van dit sterke staaltje vormgeving. Ook bij onze reclamecampagnes maken we gebruik van getalenteerde vormgevers om vleesvrij een strak, tof en aansprekend aangezicht te geven!

Nog meer weten over hoe we zoveel mogelijk mensen mee kunnen krijgen? Kijk hier! 

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Top 10 vleesvervangers voor vleesliefhebbers' op Facebook en/of Twitter:

Tweet

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de milieu- en gezondheidsnadelen van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter:

Tweet
Tweet
Tweet

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Tweet