Vraag mensen waarom! (zij zouden stoppen met vlees en dierlijke producten)

Het is onze missie -van stichting Even Geen Vlees- om zoveel mogelijk dierenlevens te redden en de wereld te verbeteren. Om dat doel te bereiken willen wij zoveel mogelijk mensen aan een (meer) plantaardig eetpatroon krijgen.

Mirjam Reijnders - wetenschappelijk onderzoekster en promovenda op de afdeling klinische psychologie aan de VU in Amsterdam- bedacht een interessante theorie die ons allemaal zou kunnen helpen om mensen mee te krijgen in de vega-mindset.

Om een bepaalde gedragsverandering te bereiken zijn er een aantal voorwaarden: 

(1) het doel moet helder geformuleerd zijn en haalbaar zijn

(2) het moet duidelijk zijn hoe het doel behaald kan worden

(3) men moet gemotiveerd genoeg zijn om het doel te willen behalen

De eerste twee punten zijn redelijk eenvoudig en praktisch te realiseren: roep mensen op om bijvoorbeeld een week geen vlees te eten (of bijvoorbeeld, als je dat haalbaar acht, om een maand vegan te eten) en geef ze daarbij concrete tips om dit aan te pakken. Er komen in enorm tempo steeds meer vega opties op de markt, van vegan kaas tot visvrije vissticks: een heleboel 'tools' dus om dit doel te behalen. 

Het derde punt, de motivatie, is waar veel mensen vastlopen. De meeste mensen hebben gewoonweg niet de motivatie om de overstap van dierlijk naar plantaardig te maken. Het waarom komt nog niet echt bij ze binnen, of ze denken er überhaupt niet over na. En dit is toch echt enorm belangrijk, want als mensen weten waarom ze iets willen dan zullen ze harder hun best doen om dit te bereiken. 

De theorie: laat mensen zelf nadenken over het waarom, door ze de vraag te stellen waarom zij zelf plantaardig zouden gaan eten. Dit voelt misschien contra-intuïtief, want je bent het waarschijnlijk gewend om uit te leggen aan mensen waarom jij plantaardig eet, maar het kan heel effectief blijken om mensen hier zelf over te laten vertellen. De kans is dan groter dat mensen een intrinsieke motivatie krijgen, in plaats van een extrinsieke. Dus '"ik wil dit doen omdat dit aansluit bij wie ik ben", in plaats van "ik wil dit doen omdat diegene zegt dat het beter is". Mensen gaan het plantaardige eetpatroon koppelen aan wat zij zelf belangrijk vinden, aan hun eigen normen en waarden. 

Concreet betekent dit dat je dus aan mensen (ja, zelfs uit het niets) de volgende vraag kan voorleggen: "Stel nou he, dat jij minder vlees zou gaan eten of zelfs helemaal zou stoppen met vlees of zelfs met dierlijke producten, waarom zou je dat dan doen?" Wees ook niet bang om op speelse wijze aan te dringen: "Ja maar stel je nou gewoon eens voor dat ...., waarom zou jij dat dan doen?" Als mensen hierover gaan nadenken en het ook hardop uitspreken, dan zal je misschien verbaasd staan om de antwoorden, maar belangrijker nog: voor die mensen zal de stap naar plantaardig eten minder groot worden. Ze voelen zich als het ware meer verbonden met dit doel. (Andersom geldt wellicht ook dat je beter niet kan vragen waarom mensen er wel voor kiezen om vlees eten, omdat ze zich dan juist hier mee verbonden zullen voelen.)

Dus probeer het uit en draai de vraag om: "Waarom zou jij het doen?" Wij zijn benieuwd naar jullie bevindingen!! 

Wil jij verandering brengen en die vegatrein sneller laten rijden? Word dan donateur van onze stichting! 

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Top 10 vleesvervangers voor vleesliefhebbers' op Facebook en/of Twitter:

Tweet

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de milieu- en gezondheidsnadelen van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter:

Tweet
Tweet
Tweet

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Tweet