Albert Heijn, wat doet u nu?!

Veggie people opgelet: de Allerhande van deze maand kan je maar beter in de Albert Heijn laten liggen. Als je dit magazine openslaat zie je namelijk gelijk twee mensen die vrolijk poseren met een joekel van een worst en een levenloze vis. De dame met de vis is senior culinair redacteur voor de Allerhande en een echte barbecuefan: ze heeft twee barbecues thuis en "barbecueën kan het hele jaar door". De man met de worst is een gepassioneerd grillmaster. Hoe tof zou het zijn als juist deze twee mensen een te gekke vegan barbecue zouden presenteren?  

26x vlees vs. 2x vegan

In deze Allerhande vind je twintig hoofdgerechten en zes bijgerechten met vlees of vis. Daar tegenover staan vier hoofdgerechten en zeven bijgerechten die vegetarisch zijn en slechts twee vegan gerechten: gegrilde prei en de gouwe ouwe groentespies. Je vindt in deze BBQ-editie slechts één vleesvervanger die niet eens geschikt is voor de barbecue: vega gehakt (wat overigens wel een mooi product is verder).

Het beeld wordt geschetst dat een maaltijd geen maaltijd is zonder vlees, vis, kaas of ei en dat vega gerechten meer 'voor erbij' zijn. En ja, natuurlijk gaat de Appie er inmiddels iets bewuster mee om, er staan niet voor niets vier vegetarische hoofdgerechten in, maar deze Allerhande geeft niet bepaald vernieuwende vegetarische en vegan barbecue opties. Want de groentespies kennen we nu wel en is niet echt een vervanger voor vlees, eerder een aanvulling op. Was er dan geen enkel vernieuwend plantaardig barbecue idee te vinden? 

Feiten over vlees, vis en meer

Daarom bij deze nog even speciaal voor de Albert Heijn wat motivatie om hier dieper in te duiken:

1. Als we zo doorgaan met vissen, dan zijn de zeeën en oceanen in 2050 leeg. De Gezondheidsraad raadt daarom aan om niet meer dan 1x per week vis te eten. Het zou dus beter zijn om vis wat minder in de spotlights te zetten. 

2. Tielt is nog maar twee maanden geleden. In Nederland worden er meer dan 1000 dieren per minuut geslacht voor vlees. Als we er vanuit gaan dat het in 99% van de gevallen 'goed' gaat, dan sterven er dus elke minuut 10 dieren een weerzinwekkende dood die niet zou misstaan in een verschrikkelijk horrorscenario.

3. De milieubelasting van vlees is enorm. Niet alleen dragen vooral rundvlees en zuivel bij aan klimaatontwrichting en het opraken van de mondiale zoetwatervoorraad, ook mensen die in de buurt van veehouderijen wonen hebben veelal een lagere longfunctie door de slechte luchtkwaliteit. Daarnaast hebben we te kampen met een mestoverschot en moet de natuur (tropische bossen in Zuid-Amerika en in Nederland weidevogels en meer flora en fauna) wijken voor de veehouderij.

4. Rood en bewerkt vlees vergroten de kans op diabetes type 2, longkanker, darmkanker en hart-en vaatziekten. Eén op de vier Nederlandse vrouwen sterft aan hart- en vaatziekten. 

5. Terwijl elke dag 6000 kinderen verhongeren, voeren wij meer dan 60% van de graanvoorraad in de EU aan onze kippen, koeien en varkens. Plantaardig eten maakt een eerlijke voedselverdeling beter mogelijk en zorgt ervoor dat we landbouwgrond kunnen teruggeven aan de natuur. 

6. Dieren worden zwaar onderschat. Kweekzalmen bijvoorbeeld worden depressief van de omstandigheden waarin ze leven. Terwijl vissen zelfs gevoelig kunnen zijn voor de affectie van mensen, kunstwerken kunnen maken en spelletjes kunnen spelen, wordt er geen notie van genomen dat dit levende wezens zijn. Ook koeien, kippen en varkens zijn veel gevoeliger en intelligenter dan de meeste mensen ze inschatten. Dieren verdienen beter dan te worden behandeld als product. 

Albert Heijn: you've got this!

De Albert Heijn zou er dus goed aan doen om de consument mee te nemen op een nieuw avontuur, met meer kleur, smaak, originaliteit en zingeving. Supermarkten denken dat ze klanten trekken door reclame te maken voor goedkoop vlees, maar wellicht wil de consument wel iets anders... als er niet meer zo verdraaid veel reclame werd gemaakt voor vlees. Ik twijfel er niet aan dat de Albert Heijn mensen op prachtige wijze warm kan maken voor de plantaardige way of life, met meer winst voor zichzelf (want aan vlees zelf wordt door supermarkten niets verdiend), maar ook voor de Nederlandse consument, de dieren en de wereld om ons heen. Bij deze alvast wat inspiratie voor die heerlijke vegan barbecue! 

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Top 10 vleesvervangers voor vleesliefhebbers' op Facebook en/of Twitter:

Tweet

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de milieu- en gezondheidsnadelen van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter:

Tweet
Tweet
Tweet

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Tweet