Reclame Code Commissie neemt klacht niet serieus

Remia's Epic Fail

Wellicht had je m'n blog al gelezen over een Remia reclamecampagne waarin de groente-etende man te kakken wordt gezet. 'Groenten zijn voor konijnen' en mannen die een salade bestellen in een restaurant 'falen als man' volgens Remia. Omdat deze reclame wat mij (en vele anderen) betreft not done is, heb ik een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. 

In het kort ging mijn klacht erover dat de reclame in strijd was met een aantal bepalingen in de Reclame Code, onder andere omdat het niet waar is dat vleesetende mannen mannelijker zijn en omdat het strijdig is met het algemeen belang om een meer plantaardig eetpatroon te ontmoedigen en vleesconsumptie juist aan te moedigen. Als je de volledige klacht wilt lezen, kijk dan hier

Fail van de Reclame Code Commissie

Ik heb twee keer eerder een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en de reactie die ik dit keer kreeg van de voorzitter van de Commissie had ik nooit verwacht. Ik kreeg een reactie van nog geen A4-tje lang die neerkwam op: "U moet dit gewoon niet zo serieus nemen." 

De voorzitter schrijft: "Duidelijk bij dit alles is dat deze boodschap op een absurdistische wijze wordt gebracht en men de commercial om die reden, ook voor wat betreft de verwijzing naar mannelijkheid in combinatie met geweld en het eten van vlees, niet serieus dient te nemen, zodat deze klacht niet kan slagen."

De woorden van Sylvester Stallone in de reclame "Als je moet vechten als een tijger, eet dan niet als een konijn." dienen volgens de voorzitter om duidelijk te maken dat dit product het beste in combinatie met vlees kan worden geconsumeerd. Deze gedachtegang volg ik niet helemaal: hoe is het zeggen dat je niet als een konijn moet eten een serveersuggestie voor een saus? 

Om het enigszins goed te maken schrijft de voorzitter dat hij er wel begrip voor heeft dat niet iedereen de commercial kan waarderen. Maar dit kan volgens de Commissie geen aanleiding geven tot het doen van een aanbeveling aan Remia. 

Waarom de klacht wel serieus genomen moet worden

Na het lezen van deze respons ging ik twijfelen aan mezelf: heb ik dan overdreven gereageerd? Als ik m'n klacht nalees, dan vind ik het toch vreemd dat de voorzitter zo kort en verder niet inhoudelijk reageert... en bovendien de video op YouTube over het zogenaamde 'falen' van de salade-etende man compleet negeert. 

Natuurlijk is de commercial van de kant van Remia geinig bedoeld en is de bombastische actie lekker over the top, maar de boodschap van de commercial is zeker niet 'absurdistisch' zoals de voorzitter het noemt. Absurdistisch betekent onlogisch, dwaas, irrationeel, iets dat eigenlijk nergens op slaat. De uitspraak dat echte mannen vlees eten is dat natuurlijk ook, maar wordt door veel mensen niet zo gezien. Als ik een euro kreeg voor elke keer dat iemand zei dat vegan/plantaardig eten voor konijnen is, dan had ik nu een dure advocaat kunnen inhuren om deze procedure te voeren. Ik heb zelfs gezien dat mensen de sla van hun broodje hamburger verwijderden, want "Ik ben toch geen konijn?!"

Remia bevestigt met deze reclame dus bepaalde vooroordelen die -geloof het of niet- echt bestaan en waar vegetariërs en veganisten veel mee te maken krijgen. Om er dan nog een schepje bovenop te doen door in het YouTube filmpje mannen die kiezen voor een salade met een 'FAIL' te kakken te zetten, dat gaat wel verder dan een "subjectief karakter" of "bijzondere wijze waarop het product wordt aangeprezen"  zoals de voorzitter het noemt. 

Is het dan niet een beetje grappig?

De reactie van de voorzitter van de Reclame Code Commissie was voor mij een reality check: de beste man eet waarschijnlijk zelf graag een stukje vlees, maar hij weet ook wel dat je er niet teveel van moet eten, dat je ook je groentes moet eten en dat zogenaamde mannelijkheid 'm niet zit in spierballen of lomp gedrag.

Als ik me in hem verplaats dan kan ik me best voorstellen dat hij mijn klacht een beetje zeurderig vindt. Maar als je eenmaal in de schoenen van een vega staat, dan kijk je heel anders naar deze reclame. Voor vega's is het niet grappig dat vlees eten wordt gezien als stoer, lekker, een feestje of als een grap. Want wij weten dat er in Nederland elke minuut meer dan 1000 dieren worden gedood, dat mensen zichzelf onnodig ziek eten en dat de leefbaarheid op onze planeet in gevaar komt door de veehouderij. Dat is niet grappig. En het promoten van de gedachte dat vlees helemaal te gek is (en dat Remia's barbecuesaus en vlees onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn) is ook zeker niet grappig, maar erg triest, weinig origineel en enorm achterhaald. 

Daarom hoop ik echt dat zowel Remia als de Reclame Code Commissie wat minder luchtig gaan denken over het -al dan niet op grappige wijze- aanmoedigen van de vleesconsumptie. 

Volg ons ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Deel '12x goed nieuws voor de vegan beweging' op Facebook en/of Twitter: