Supermarktketens begrijpen de boodschap... half!

We love groente! 

Je kent de actie van de Lidl met de 'Vitamini's' vast wel: je spaart een aantal zegeltjes bij het boodschappen doen, vult de spaarkaart in en en je mag een knuffeltje in de vorm van een broccoli, aubergine, banaan, appel, aardbei, peer, champignon of wortel uitzoeken. Een sympathieke en creatieve manier van supermarktketen Lidl om fruit en groente geliefd te maken.   

Het doel van de campagne is volgens Lidl om het belang van gezonde voeding onder de aandacht te brengen, was te lezen in Adformatie. Lidl sluit hiermee aan bij het initiatief van het NAGF (Nationaal Actieplan Groente en Fruit) en andere supermarktketens om januari en februari uit te roepen tot 'vers en gezond maanden'. 

Mag het ook zonder vlees? 

De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum adviseren sinds 2015 om 'meer plantaardig en minder dierlijk' te eten voor een goede gezondheid. 'Minder' is alleen waarschijnlijk niet iets wat supermarktketens graag horen.

Dat ziet men terug op Lidl's receptenkaartjes die gericht zijn op groente en fruit, maar waar ook telkens vlees bij wordt gehaald. Drie van de onderstaande vier recepten zijn zelfs met rood of bewerkt vlees, de vleessoorten die het risico op darm, long- en borstkanker verhogen. Bovendien bevat vlees verzadigd vet, cholesterol en transvet, wat het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. 

Ei is geen groente

Ongetwijfeld geldt dit zelfde verhaal voor alle supermarktketens die meedoen aan 'januari en februari vers en gezond maanden'.

Zo zag ik bij Jumbo dat in januari op de voorpagina van hun magazine 'lekker groente!' stond. Jammer alleen dat die groenten zo'n beetje verdrinken in een quiche waarvoor men in de regel veel eieren en room gebruikt (tenzij men bewust kiest voor plantaardige vervangers). Eieren bevatten veel cholesterol en het Voedingscentrum raadt dan ook aan om niet meer dan drie eieren per week te eten. Daarnaast is room een bron van verzadigd vet en transvet - wat geen goed nieuws is voor hart- en bloedvaten. 

Een quiche is zodoende niet echt het optimale voorbeeld van meer plantaardig en minder dierlijk. Bovendien prijkte op de achterzijde van het magazine een aanbieding voor vlees. 

Hummus = life

Jumbo is deze maand begonnen met 'De Reis van 5'. Dit is een spel om gezinnen met kinderen op leuke wijze gezonder te laten eten. Op een van de voorbeelden ziet men een lunch met brood, groente en fruit, wat super is! Maar als broodbeleg worden plakjes kipfilet (vleeswaren) voorgesteld. Kipfilet voor op brood is bewerkt vlees, bevat veel zout en conserveringsmiddelen die ongezond kunnen zijn en het verhoogt het risico op darmkanker (bron: Voedingscentrum). Vleeswaren staan dan ook niet in de Schijf van Vijf. Daarnaast zie ik op de foto kaas, wat een bron is van veel zout, verzadigd vet en transvet

De Reis van 5 wordt ondersteund door het Voedingscentrum en andere partijen zoals het RIVM. Deze organisaties roepen op om vaker vega en minder dierlijk te eten. Als zij daadwerkelijk willen dat mensen gezonder gaan eten, volgens het meer plantaardig, minder dierlijk principe, waarom dan niet gewoon een boterham met hummus, pindakaas, avocado, banaan, gegrilde groenten of groentespread in paats van kipfilet en kaas?

Mensen kennen vleeswaren en kaas nu wel, het is juist de uitdaging om ze kennis te laten maken met ander, gezonder broodbeleg. 

Plant Power Please! 

Het zou fantastisch zijn voor de volksgezondheid (en het milieu) als supermarktketens, maar ook de organisaties waar ze goed mee samenwerken zoals het NAGF, het Voedingscentrum en het RIVM in het vervolg de winkelaars op leuke en inspirerende wijze kennis laten maken met de tweede helft van voedselrichtlijn die sinds 2015 geldt: minder dierlijk! 

Dit kan overigens ook op subtiele wijze: als een recept smaakvol is, maar niet direct als 'vega' wordt bestempeld, zal men het vlees niet gauw missen. Daarnaast kunnen supermarktketens vleesvervangers meer naar voren schuiven, die zijn tegenwoordig van zo'n goede kwaliteit dat vleeseters vaak niet eens doorhebben dat ze geen vlees eten als het ze niet verteld wordt door de kok.

Mensen die geen vlees en dierlijke producten eten krijgen meestal automatisch al meer groente binnen, omdat ze de dierlijke producten immers vervangen met plantaardige voeding. Laten we deze positieve, gezonde trend meer omarmen en kracht bij zetten! 

Wil jij ook dat supermarkten stoppen met reclame voor vlees? Teken dan de petitie voor een stop op vleesreclame op: onsjeminder.nl

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Deel '12x goed nieuws voor de vegan beweging' op Facebook en/of Twitter: