Plantaardig eten is een eerste levensbehoefte!

Laatst las ik over een enquête die gehouden werd onder jongeren. Hieruit bleek dat jongeren vlees als eerste levensbehoefte zien. Dat is niet zo vreemd als je al die reclames voor vlees ziet. Tot 2015 werden deze zelfs deels betaald door de overheid, zoals de reclame 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip'.

Inmiddels weten we beter en is het tijd voor een nieuw geluid. Er zijn new kids on the block! Plantaardige voeding: volkoren granen, bonen, groente, fruit, noten, zaden. En natuurlijk zuivel/vlees/ei/vis-vervangers en de occasional vegan junk food - allemaal onmisbaar voor een grootschalige eiwittransitie.

De mensen die plantaardige voeding aantrekkelijk maken, dat zijn in mijn ogen grote helden. Het is een kunst om innovatieve recepten te bedenken en daarbij oogstrelende foto's te maken. Vandaar dat ik in dit blog even een paar van deze helden in het zonnetje zet.

Lees ook: '10x mooie ontwikkelingen voor de vegan beweging'

'Hoe overleef je' kookboek van dr. Greger/NutritionFacts.org

NutritionFacts.org legt onderzoeken over gezonde voeding uit aan de leek via YouTube video's en blogs. Door dit YouTube kanaal ben ik heel veel gaan houden van onbewerkte plantaardige voeding. Er is inmiddels ook een boek: 'How not to die' en een kookboek, het 'How not to die - cookbook'.

De Nederlandse uitgeverij Passie heeft deze boeken naar het Nederlands vertaald: 'Hoe overleef je?'. Wij mochten een exemplaar van het kookboek ontvangen, jeeej! Er staan meer dan 100 (oogstrelende) recepten in en fijne informatie over gezond eten waar je echt van kan genieten. Zo heb ik misopasta en gerookte paprikapoeder ontdekt als stevige smaakmakers die een gerecht die 'umami' kunnen geven. We maken nu regelmatig hummus naar het recept van dr. Greger en we hebben ook al andere gerechten geprobeerd zoals de Mac&Cheese en de Black Bean Burger. Die laatste was best een werkje! Maar de Mac&Cheese was makkelijk te maken en erg lekker, smeuïg en romig. Ook de hummus is een succes, die eten we nu vaak bij het avondeten. Dit kookboek is overigens helemaal vrij van olie en suiker. Het zijn allemaal gezonde recepten, maar tegelijkertijd ziet het er om te smullen uit. Echt een aanrader dus het ' Hoe overleef je' kookboek!

Lees ook: 'Wat ik eet op een dag - 100% plantaardig'

VEG event Rotterdam - groente en fruit helden

Afgelopen donderdag was ik bij het VEG event, een vakbeurs voor de AGF sector. De beurs was erg mooi en ik heb hier drie dingen geproefd waar een zoetekauw zoals ik heel blij van wordt!

- Gedroogd fruit van Lilifruit: ze hebben allerlei gedroogd fruit van hoge kwaliteit. De banaan, vijg en abrikozen waren bijvoorbeeld zo lekker! De abrikozen zijn zo zacht, ze smelten bijna op de tong. Gedroogd fruit is trouwens mega voedzaam. Zo zijn gedroogde abrikozen rijk aan vezels en bevatten het mineraal kalium, wat een gunstig effect heeft op je bloeddruk. Ook de mineralen calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink vind je in deze snack. Daarnaast bevat gedroogde abrikoos vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, foliumzuur, en vitamine C. Heb je al trek gekregen? Ik wel! :D

- Vegan koekjes van Sharp Sharp. Ik koop zelf eigenlijk nooit koekjes, omdat ze natuurlijk niet bepaald gezond zijn en je ze daarom beter niet in huis kan hebben, maar ook vanwege palmolie. Palmolie zit in vrijwel alle supermarktkoekjes en het is een oorzaak van ontbossing (net zoals vlees dus eigenlijk). De koekjes van Sharp Sharp bevatten echter geen palmolie, maar wel veel andere bijzondere ingrediënten zoals biet, wortel, kurkuma, matcha en meer. Ze zijn lekker krokant en verfijnd. Echt een aanrader. Leuk om te weten: Sharp Sharp heeft een eigen zaak in Rotterdam waar je kan genieten van hun taartjes en koekjes!

- Vegan roomijs van Gigi Gelato. Ook weer hele bijzondere smaken: komkommer, biet en mango/passievrucht. Vooral die komkommer vond ik een verfrissende combinatie. Dit ijs is romig als roomijs, maar wel 100% plantaardig. En het is gezoet met dadelsuiker (wat geloof ik gewoon vermalen dadels zijn), wat het ook een stukje voedzamer maakt dan regulier ijs. Zeker een leuke traktatie dit ijs!

Daarnaast heb ik op VEG veel vers fruit en groente geproefd: avocado, passievrucht, vijgen, papaya, diverse soorten tuinkers, bessen, maïs. Daar word je gelukkig van!

Waarom werken de AGF sector en de vegan beweging niet samen?

Wat me verder opviel bij deze beurs was dat iedereen die ik sprak (behalve de twee vegan stands) vlees at. Er kwamen uitspraken voorbij als "Je moet mensen niet vragen om minder vlees te eten, maar om meer groente te eten." en "Als je geen vlees eet, eet dan ook geen vleesvervangers". Dit kwam best gek over op mij, ik zie in de AGF sector juist een bondgenoot om mensen gezonder, meer plantaardig en minder dierlijk te laten eten. Maar de meeste AGF-mensen zien groenten blijkbaar als 'erbij' en niet 'in de plaats van' dierlijke producten. Een gemiste kans denk ik. Vooral als je ziet dat de groente en fruitconsumptie het afgelopen jaar helaas is afgenomen, terwijl de omzet van vleesvervangers al jaren achter elkaar stijgt. Ik zeg: to be continued... ;)

Lees ook: 'Voedingsrichtlijn 'meer plantaardig, minder dierlijk' krijgt geen gehoor'

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Deel '12x goed nieuws voor de vegan beweging' op Facebook en/of Twitter: