Net wat we nodig hebben: nog meer reclame voor vlees

Onlangs rapporteerde Wakker Dier dat het aantal vleesreclames is toegenomen. Dit komt volgens de dierenwelzijnsorganisatie vermoedelijk door de opkomst van 1-ster Beter Leven vlees.

Supermarkten laten de consument natuurlijk graag zien dat ze bezig zijn met dierenwelzijn. Met als paradoxaal gevolg dat de inspanningen van dierenwelzijnsorganisaties resulteren in meer dieren die naar het slachthuis moeten dan nodig is.

Norm verandert, nu onze voedselomgeving nog

De norm over vlees verandert snel. En de vleesconsumptie is dan ook licht afgenomen. Ondanks een verruiming van openingstijden van supermarkten en toename van voedselaanbod op allerlei plekken. Denk maar aan alle AH to go's en de shoarma- en rookworstgeur op grote treinstations. Dat was er vroeger niet. Als je deze overdaad aan voedselaanbod ziet, dan zou je denken dat we alleen maar meer vlees zijn gaan eten met z’n allen. Maar dat is dus niet zo.

Bij mij rijst dan de vraag: hoeveel minder vlees zouden we vandaag de dag eten als er niet zo bereveel reclame voor werd gemaakt?


Dit is een vraag die de Dierenbescherming blijkbaar niet bezig houdt. Vorige week maakte de Dierenbescherming uitgebreid reclame voor ‘diervriendelijk’ vlees: “Beter Leven? Check 't label even”. Wat dat betreft doet Wakker Dier het beter: zij riepen in de week voor 4 oktober heel Nederland op om eens een dagje geen dieren te eten: “Wat doe je dan? Gewoon lekker iets anders eten!”. Zo moeilijk is dat namelijk echt niet met alle vol. 2 vleesvervangers - of beter gezegd: vleesopvolgers- die in de supermarkt liggen.

Veel mensen zijn toch blij met de Dierenbescherming, omdat die werkt aan betere leefomstandigheden voor de dieren. Maar wat we echt nodig hebben is dat er minder/geen dieren gefokt en geslacht worden. Voor de dieren, maar ook voor onszelf.

Beter Leven net zo slecht voor milieu en gezondheid

Diverse organisaties, van het RIVM, tot het WNF tot de Verenigde Naties waarschuwen namelijk voor de impact van dierlijke producten op het klimaat en het milieu. Bovendien raadt de Gezondheidsraad sinds 2015 aan om voor de gezondheid ‘meer plantaardig en minder dierlijk’ te eten. 'Meer plantaardig en minder dierlijk' is voor de meeste mensen echter lastig te realiseren omdat we kapot gebombardeerd worden met vleesreclames en de booschap dat vlees eten ok is.

Supermarktketens en consumenten moeten gaan inzien dat het Beter Leven keurmerk geen oplossing is. Deze producten zijn namelijk nog milieubelastender omdat er meer ruimte en grondstoffen voor nodig zijn. Daarnaast bevatten Beter Leven producten eveneens verzadigd vet, waardoor het net zo ongezond is als regulier vlees.

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter:

Deel '12x goed nieuws voor de vegan beweging' op Facebook en/of Twitter: