Vegan topnieuwtjes om het jaar mee af te sluiten

Als je ziet hoeveel er in de media geschreven wordt over vlees versus vegan, dan denk je: vlees is dood, lang leve groente! (Ja dat is toevallig ook de titel van het geweldige boek van onze voorzitter Robin Schaper.) En steeds meer ontwikkelingen wijzen erop dat de toekomst daadwerkelijk plantaardig is. Hier lees je over een aantal van deze ontwikkelingen. Happy new year!!

Ben & Jerry’s vegan smaak #4

Ik was uitgenodigd voor een event van Ben&Jerry’s. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten en ging van het ergste uit: ze hadden meer mond-op-mond reclame nodig om de vegan smaken te pushen. Maar ik kon er niet verder naast zitten! De mensen van Ben&Jerry’s vertelden dat het juist heel goed gaat. Bij de lancering waren de drie vegan smaken razendsnel uitverkocht: “We hadden het onderschat”. En nu komt er dus nog meer aan: vegan minipotjes, een nieuw groen deksel en een nieuwe smaak: coconutterly. Enorm lekker is deze coconutterly, met de chocolate chunks van chunky monkey en een subtiele caramel swirl. Deze ligt in maart in de winkels!

Uit een gesprek dat ik had met de medewerkers van Ben&Jerry's bleek zelfs dat de koemelkvariant van chunky monkey in veel supermarkten geheel is vervangen door de amandelmelkvariant van chunky monkey. Hoe gaaf is dat?

CEO Danone: plantaardige zuivel wordt groeimotor

CEO Emmanuel Faber van Danone gaf afgelopen najaar bij een seminar voor investeerders aan dat producten van soja en andere planten of gewassen de groeimotor zullen worden voor Danone. “We hebben goede vooruitgang geboekt met het opbouwen van een bedrijf dat de voedingsrevolutie kan omarmen. Onze groeistrategie is gefocust op waardecreërende innovaties om de snelst groeiende trends onder met name jongere generaties te beantwoorden.”

Bekend vleesmerk Kips gaat voor vegan broodbeleg

“Maar wat eet je dan op brood?” is een vraag die regelmatig voorbij komt als je mensen vertelt dat je geen vlees en/of dierlijke producten meer eet. Nou gewoon, boterhamworst, filet americain etc, maar dan niet gemaakt van dieren dus. Kips vond dit blijkbaar wel een goed idee en lanceerde vier soorten vegan broodbeleg: paté, filet americain, snijworst en smeerworst.

Wat ik ook erg cool vind van Kips is dat ze deze nieuwe producten gelijk goed in de markt zetten met deze geestige reclamecampagne waarbij het woord 'vegetarische' binnen hun bekende jingle wordt geperst.

Lees ook: 12x keer goed nieuws voor de vegan beweging

Wagamama en Popocatapetl lanceren vegan menu's

Restaurantketens Wagamama en Popcatepetl hebben beiden een vegan menu geïntroduceerd. Hier kunnen we heel kort over zijn: lang leve de keuzevrijheid! Hoe fijn is het als elke horecagelegenheid gewoon een volwassen optie heeft voor de mensen die gaan voor plantaardig?

Allerhande introduceerde een vegan kerstmenu

Fake news, dat was in feite wat Algemeen Dagblad maakte van de reacties op het vegan menu in de Allerhande. De reacties op Facebook waren namelijk overwegend positief. Er was alleen ene Esther Houtema die er een ontzettend drama van maakte. En zoals dat tegenwoordig gaat, krijgen dit soort types een platform van de media.

Maar goed: negatieve aandacht bestaat niet. Door de aandacht die dankzij Esther en het AD opeens werd gegenereerd voor de ‘vegan’ Allerhande, zullen veel mensen dit jaar hun kerstdiner vleesvrij hebben gemaakt. Wat niet alleen een feestje is voor ons, maar vooral voor de dieren en onze planeet. Lees ook dit leuke artikel over deze kwestie op Joop.nl.

Onderzoek wijst uit: plantaardig vele malen duurzamer dan lokaal dierlijk voedsel

Wie denkt dat je beter een stuk kaas van een veehouder in de buurt kan eten dan een avocado, heeft het mis. Planten groeien op zonlicht, water en een gezonde bodem. Een dier op voedsel en water. Een kip eet zo'n 130 gram voer per dag en 150-300 ml water per dag (bron: Kippenforum). Een vleesvarken van 50 kilo eet zo'n twee kilo voer per dag en drinkt zo'n zes liter water per dag (bron: WUR). Een koe eet en drinkt maar liefst 60 kilo gras en 100 liter zoet water per dag (bron: ZuivelOnline).

Er is zoveel land nodig voor het verbouwen van al dit veevoer, dat veel natuur wordt omgezet in landbouwgrond, wat ook weer gepaard gaat met de uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast stoten de dieren natuurlijk zelf ook mest en broeikgasgassen uit. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Helsinki blijkt dan ook dat (geïmporteerd) plantaardig voedsel vele malen minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan lokaal dierlijk voedsel. Als je het klimaat wilt helpen, weet je dus wat je moet doen.

De norm is aan het veranderen

Onderzoeks- en adviesorganisatie SigWatch voorspelt aan de hand van haar data een naderend ethisch omslagpunt in de consumptie van vlees, waarbij de consument zich tegen vlees gaat keren. Zo merkt SigWatch meer belangstelling in veganisme, op basis van de stijging van zoekopdrachten online. Deze toename volgt op twee jaar aan ngo-campagnes over het verminderen van vleesconsumptie. Eerder zag de onderzoeksorganisatie vergelijkbare effecten bij onderwerpen als digitale privacy en plastic.

Volgens een ander onderzoeksbureau zet de groei in plantaardige voeding en dranken door en er zijn geen tekenen dat deze vertraagt. Volgend jaar is plantaardig daarom nog altijd een toptrend, aldus onderzoeksbureau Innova Market Insights.“Door het groeiende belang van gezondheid, duurzaamheid en ethiek worden plantaardige ingrediënten steeds populairder.”

Lees ook: Vlees heeft geen plek in onze toekomst

Meerderheid D66- en CU-stemmers wil verkleining veestapel

Onze regering wil de veestapel ongemoeid laten in klimaatmaatregelen. Dat staat zelfs expliciet in het regeerakkoord. Het is bijna niet te geloven dat de mensen die ons land besturen zo onbeholpen zijn wat dit betreft. Hun achterban weet ondertussen wel beter: uit onderzoek van Greenpeace blijkt dat de meerderheid van D66- en ChristenUnie-stemmers voor een verkleining van de veestapel is. Zelfs een kleine meerderheid van de VVD en het CDA is hiervoor. Hopelijk komen onze bestuurders er ook gauw achter dat een verkleining van de veestapel essentieel is om ons klimaat te redden.

Ministerie van OCW gaat ervoor: ‘Carnivoor? Geef het door!’

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel laat het continu afweten, maar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap neemt wel verantwoordelijkheid. Minister van Engelshoven (D66) nam een motie van Partij voor de Dieren aan om voortaan de werklunches en diners op het ministerie standaard vegetarisch te laten zijn, tenzij men expliciet aangeeft dat hij of zij vlees wil. Hulde!

Voedingscentrum: “Er is meer dan vlees”

Eerder schreef ik al in een blog dat er door de overheid te weinig wordt gedaan met het advies van de Gezondheidsraad om meer plantaardig en minder dierlijk te eten. In 2015 kwam deze nieuwe richtlijn uit waarbij het advies was om bewerkt vlees te vermijden, rood vlees te beperken, roomboter te vervangen door plantaardige margarine of olie, niet teveel eieren te eten en nog maar één keer per week vis in plaats van twee keer per week. Meer peulvruchten, noten, groenten, fruit en plantaardige olie is het advies.

Het Voedingscentrum is u serieus aan de slag gegaan met het verspreiden van deze boodschap. Ze lanceerden eind november de campagne ´Er is meer dan vlees´, speciaal gericht op mannen omdat onze mannen twee keer zoveel vlees eten als veilig is voor de gezondheid. Dit verhoogt het risico op kanker, diabetes type II en hart- en vaatziekten. Het Voedingscentrum heeft in het kader van deze campagne ook leuke t-shirts heeft uitgebracht. Mijn favoriet zie je hier.

Onderzoek toont aan: vleestaks kan miljoenen mensenlevens sparen

Wetenschappers schatten dat in 2020 zo’n 2,4 miljoen doden wereldwijd toe te schrijven zullen zijn aan de consumptie van rood vlees en nog eens 285 miljard dollar aan kosten voor de volksgezondheid. Net zoals bij andere producten die de gezondheid schaden, zoals alcohol, tabak en suiker, kan een belasting op rood en bewerkt vlees consumenten aansporen om een gezondere keuze te maken. De studie was vooral gericht op de gevolgen voor de volksgezondheid, maar vermeldt ook zijdelings de effecten op het klimaat. Zo zou een accijns op vlees de uitstoot van broeikasgassen met meer dan 100 miljoen ton verminderen, voornamelijk door de lagere consumptie van rundvlees.

Uiterst rechtse nieuwssite Breitbart plaatst anti-vlees artikel

Als een uiterst rechts nieuwssite zelfs zegt dat we moeten kappen met vlees, dan weet je dat de tijden veranderen. Breitbart omschrijft de dreiging van vlees als driedubbel: voor vlees worden bossen gekapt om veevoer te verbouwen, de dieren stoten broeikasgassen uit en er is nog eens enorm veel zoet water voor nodig. Met de toenemende hittegolven en droogte, wordt zoet water schaarser. We kunnen er dus echt niet meer omheen: wie de mensheid een kans wil geven, doet er goed aan om over te stappen van dierlijk naar plantaardig voedsel.

Lees ook: Succes: Timberland mag leren schoenen niet dierenleedvrij noemen

Yvon Jaspers’ vleespropaganda ontmaskerd

Veel mensen waren zeer geroerd door het programma ‘Onze Boerderij’, waarin veehouders emotioneel mogen doen over het feit dat ze niet mogen uitbreiden (omdat ons milieu anders te zwaar wordt aangetast). Dit programma wordt betaald door de belastingbetaler, maar schetst helaas geen objectief en realistisch beeld van de veehouderij. Het is namelijk onhoudbaar om zoveel vlees en dierlijke producten te produceren als wij in Nederland doen.

Gelukkig was er een slimme journalist -Hans Marijnissen- die onderzoek deed naar het waarom van dit programma. Wat bleek: Yvon Jaspers dreigde te stoppen met het populaire programma Boer Zoekt Vrouw als ze ‘Onze Boerderij’ niet mocht maken - op haar voorwaarden. Jaspers werkt namelijk voor For Farmers, een van de grootste veevoerfabrikanten van Europa. For Farmers heeft er natuurlijk alle belang bij dat Nederlanders positief denken over de veehouderij. Van onafhankelijke journalistiek kan je hier dus niet meer spreken. De veehouder wordt naar voren geschoven als hulpeloze boer die een passie heeft voor zijn vak. Maar in feite zijn het ook gewoon ondernemers die er helaas een verdienmodel op na houden dat niet houdbaar is als we het klimaat en ons leefmilieu veilig willen stellen.

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'De Telegraaf doet hypocriet over vlees' op Facebook en/of Twitter:

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij willen graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, omwille van de dieren, volksgezondheid, het milieu en een betere voedselverdeling.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter: