Als je in de spiegel kijkt, zie je precies hoeveel zuivel je nodig hebt

Canada heeft zuivel uit hun 'Schijf van Vijf' gehaald. Veel media schreven hierover en uit de verkoopcijfers blijkt dat steeds meer mensen afstappen van het witte goedje. Het Voedingscentrum schrok en stuurde gauw de volgende Tweet uit:

"De media besteden vandaag veel aandacht aan melk. Wij adviseren dagelijks melk en melkproducten te gebruiken. Zuivel levert eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12 en verkleint het risico op darmkanker."

Haal het uit planten

Ten eerste: over een eiwittekort hoeft niemand in Nederland zich zorgen te maken. Eiwitten zitten overal in: volkorenbrood, rijst, pasta, aardappels, groenten, noten, pindakaas en zelfs in fruit. Calcium vind je ook in groenten en noten. In tahin (sesampasta, dit zit ook in hummus) zit veel calcium, maar ook in plantaardige melk en plantaardige yoghurt zit genoeg calcium. B2 haal je uit volkoren granen en groenten. B12 kan je het beste nemen als supplement. Een B12-supplement is immers een zuivere bron van B12 zonder de verzadigde vetten, transvetten, cholesterol en hormonen die je erbij krijgt als je dierlijke producten consumeert. B12 wordt gemaakt door microbacteriën, niet door dieren. Dus waarom zou je dieren/dierlijke producten eten om B12 binnen te krijgen?

En weet je wat het risico op darmkanker (en andere ziektes!) verlaagt? Vezels! Het Voedingscentrum zegt hierover: "Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker." Vezels zitten alleen in plantaardig voedsel. In zuivel en andere dierlijke producten zitten geen vezels, nul, niks, nada.

Kijk in de spiegel: ben je een kalfje?

Ten tweede gebruik ik graag deze quote van een 71-jarige arts -Michael Klaper- die zelf al dertig jaar vegan is en zijn patiënten een plantaardig eetpatroon aanraadt:

"I did most of my growing up on a dairy farm in Wisconsin. The purpose of cow's milk is to turn a 65 pound calf into a 400 pound cow as rapidly as possible. Cow's milk is baby calf growth fluid. That's what this stuff is. Everything in that white liquid: the hormones, the lipids, the proteins, the sodium, the growth factors, the IGF, every one of those is meant to blow the calf up to a great big cow, or it wouldn't be there. And whether you poore it on your cereals, whether you clot it into yoghurt, whether you ferment it into cheese, whether you freeze it into ice cream: it's baby calf growth fluid. And women eat it, and it stimulates their tissues, it gives women breast lumps, it makes the uterus get big and they get fibrates and they bleed and they get histerectomies, they need mammograms. And it gives guys man boobs. Cow's milk is the lactation secretion of a large bovine mammal who just had a baby. It's for baby calves. I tell my patients: go look in the mirror. Do you have big ears? Do you have a tail? Are you a baby calf? If you're not: don't be eating baby calf growth fluid. At any level: there is nothing in it people need."

Duidelijker kan ik het zelf niet uitleggen.

Alleen deze toevoeging vind ik nog leuk: de CEO van Danone gaf vorig jaar bij een aandeelhoudersvergadering aan dat plantaardige zuivel de groeimotor is van de toekomst. We kunnen denk ik wel met zekerheid zeggen: de toekomst is plantaardig en planten zijn de nieuwe koeien.

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de milieu- en gezondheidsnadelen van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter:

Deel 'Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk' op Facebook en/of Twitter: