Gemiste kans voor Albert Heijn…!

Auteur: Michelle Wighman

Tien maanden geleden hebben we op eigen initiatief vanuit Even Geen Vlees enkele vegan reclameposters gemaakt voor diverse supermarkten en deze afgeleverd bij de hoofdkantoren van de supermarkten. De reclameposters hebben we gemaakt om de supermarkten aan te sporen om meer reclame te maken voor plantaardige producten. Want we weten nu allemaal dat er enorm veel geld wordt geïnvesteerd om vleesreclames de wereld in te sturen. Steeds meer zelfs, vooral door Albert Heijn.



Nu is ons oog gevallen op een reclameposter van Albert Heijn die ontzettend veel op ons design lijkt! Maar in plaats van reclame te maken voor plantaardig voedsel, staat weer vlees centraal!

Nu kan er gezegd worden dat er niet expliciet staat dat het om vlees gaat, het gaat gewoon om een burger grillen op de BBQ. En de vlees-opvolgers zijn tegenwoordig, qua look en smaak, niet meer te onderscheiden van de vleesburgers, dus tja het zou hier net zo goed om plantaardige burgers kunnen gaan, toch?

Tuurlijk zou je het zo kunnen bekijken. Maar het probleem is dat veel mensen niet op deze manier denken, vooral wanneer ze totaal niet bezig zijn met plantaardige voeding. En juist deze groep is cruciaal om bereikt te worden. Deze groep mensen zien enkel een hamburger op de poster en denken tijdens de zomermaanden alleen nog maar aan zoveel mogelijk (én zo goedkoop mogelijk) pakjes dode dieren kopen om vervolgens op de barbecue te gooien. Een paar weken geleden toen we te maken hadden met een hittegolf schreven veel media dat barbecueën nog steeds gepaard gaat met ontzettend veel vlees. Dus het is duidelijk: de mensen die tijdens de zomer graag barbecueën grijpen meestal naar vlees. En niet zo gauw naar alternatieven.


Albert Heijn geeft aan dat ze het initiatief van Green Protein Alliance en de Nationale Week Zonder Vlees steunen, om consumenten te helpen om meer plantaardige keuzes te maken. Ook heeft Albert Heijn tegenwoordig een groot aanbod aan plantaardige vlees-opvolgers, maar hoe vaak zien we hier reclames voor? Vooral in vergelijking met vlees.

Hier en daar zie je wat voorbij flitsen op tv of in het Allerhande boekje, maar dit valt in het niet met de grote campagnes die juist vóór vleesconsumptie pleiten. En dat maakt het jat-werk van Albert Heijn des te droeviger. Tijdens de zomermaanden wordt er net als met kerst ontzettend veel geld uitgegeven aan vlees. Dit was dus dé kans voor Albert Heijn om in plaats van wéér reclame te maken voor vlees op de barbecue, eens de nadruk te leggen op plantaardige alternatieven.

Er zit niks anders op dan dat wij binnenkort weer langs de hoofdkantoren gaan met nieuwe ideeën voor vegan reclames. Misschien valt het kwartje uiteindelijk eens een keer.

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Actie 4 oktober: wij zijn #klaarmetCampina' op Facebook en/of Twitter:

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de schaduwkanten van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!