Deze coole vegan marketeers doorbreken de regels van het vak

Onlangs plaatste MarketingTribune.nl een gastblog van mij waarin ik schreef dat we voorbij het ‘gedram’ van zowel vleeseters als vegans moeten kijken naar de inhoud om van daaruit samen verder te komen. Daarop kwam een reactie van een marketeer met daarin twee zinnen die goed weergeven waarom ik in 2016 Even Geen Vlees oprichtte:

“Er is al veel wetenschappelijke kennis vergaard over gedragsverandering. Waar het nu op aan komt, is dat we met zoveel mogelijk overtuigde marketeers deze kennis loslaten op de grootste uitdaging waar wij mensen voor staan: het stopzetten en terugdraaien van de klimaat- en natuurontwrichting.”

Bewustwording

Ik ben zelf geen marketeer, ik ben jurist, afgestudeerd in Milieurecht. Nadat ik er getuige van was hoe de overheid faalt om ons te beschermen tegen klimaatverandering en biodiversiteitsverlies, besloot ik dat het volk het dan zelf maar moest doen. Daarom zet ik al tien jaar lang in op bewustwording rond de impact van dierlijke producten. Ik begon als vrijwilliger bij Greenpeace en deed later marketing en communicatie bij De Vegetarische Slager, onder leiding van marketeer Niko Koffeman. Van hem leerde ik dat je elke kans moet aangrijpen om jouw (uiteraard aansprekende en tegelijk triggerende) verhaal te vertellen. De Vega Slager heeft op deze wijze als het ware een nieuwe markt gecreëerd: vegetarisch vleesch voor de vleesliefhebber die goed wil zijn voor de dieren en het milieu.

Kernwaarden

Het gekke is dat ik er recent door een studente op werd gewezen dat bewustwording geen taak is van marketeers. Deze studente gaat voor Even Geen Vlees haar afstudeeropdracht doen waarbij ze mensen die graag minder vlees willen eten gaat helpen. Het is namelijk bekend dat een groot deel van de Nederlanders minder vlees wil eten, maar dat het ze niet lukt (bron: RTL Nieuws). Deze studente wilde eigenlijk mannen als doelgroep kiezen, omdat ze in haar omgeving ziet dat mannen minder openstaan voor vegan. Ook dat is bekend: zelfs als mannen vlees niet lekker vinden of van hun arts niet mogen, dan nog eten ze het in verband met groepsdruk (bron: University of Southampton). Maar helaas, zei Amber: “Wij moeten inspelen op de waarden die al leven bij de doelgroep”. Met andere woorden: mensen die er niet aan denken om te gaan voor vegan, die moet je als vegan marketeer gewoon lekker links laten liggen.

Getalenteerd

Marketeers die wél normatief bezig zijn door bepaalde waarden te veranderen, doorbreken zodoende de regels van het vak. Ze zijn dapper, vooruitstrevend en moeten bovendien getalenteerd zijn om dit goed uit te laten pakken. Dit werk mag beloond worden toch? Daarom hebben wij met een deskundige jury (waaronder Niko Koffeman) drie merken geselecteerd die op gedurfde wijze vegan food promoten, en met succes! En jij mag stemmen wie de coolste is -> naar de verkiezing voor de Coolest Commercial 2019.

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de schaduwkanten van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd en verleid worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!



Deel 'Soja of vlees - wat is duurzamer?' op Facebook en/of Twitter: