Marketeers die een statement durven te maken voor een betere wereld zijn cool.

Onze deskundige jury heeft daarom drie vegan-food-reclames genomineerd die kans maken op de award 'Coolest Commercial 2019'. Het publiek mag de winnaar kiezen. Stemmen mag tot en met 30 juni via het stemformulier onderaan deze pagina. De winnaar maken we in juli bekend via social media.

Onze jury:

- Robin Schaper, auteur van 'Vlees is dood, lang leve groente' en voorzitter van Even Geen Vlees

- Niko Koffeman, marketeer en co-founder van De Vegetarische Slager

- Tobias Leenaert, aka The Vegan Strategist, auteur van 'How to create a vegan world'


De genomineerden


Kips: 'Liever Kips vegetarische leverworst, dan gewone leverworst'.

- Ontwerper: Alfred International Communications BV.

- Media en bereik: Zowel online als op tv. De reclame is van 19 november tot en met 9 december 2018 uitgezonden. En online tot eind december. Doelgroep = boodschappers met kind; Grootte doelgroep = 1.847.000 personen; Spotlengte = 15 seconden; GRPs = 386; 1+ bereik/netto bereik = 73%; GCF = 5,3; 3+ bereik = 48%.

Tobias Leenaert over deze reclame:"Wat hier geweldig is dat hoe Kips zijn van oudsher bekende leus - 'Liever Kips leverworst, dan gewone leverworst' heeft bewaard, maar in een vegetarische variant. Met "liever Kips vegetarische leverworst dan gewone leverworst" hebben ze hun eigen jingle geveganized, terwijl hun core business nog wel vlees is. Zulke dingen kunnen enorm helpen om de voordelen van plantaardig in het licht te stellen en meatfree verder te mainstreamen."

Kips zelf over deze campagne:"Onze campagne was zowel online als offline een succes. Dit heeft geresulteerd in de beste Kips intro sinds jaren. Kips heeft hiermee een nieuwe doelgroep aangeboord."


Becel: 'Planten zijn de nieuwe koeien'.

- Ontwerper: De advertentie is ontworpen door echte, gepassioneerde foodies: het Becel brand management team.

- Media en bereik: De reclame is verspreid over meerdere kanalen, zoals TV, social media, verschillende magazines en outdoor posters op bijvoorbeeld stations. De campagne richtte zich op vrouwen tussen de 35 en 49. Per kanaal was het bereik ongeveer 40%.

Robin Schaper over deze reclame:"Hoe overtuig je mensen die al hun hele leven denken dat ze koemelk nodig hebben om over te stappen op plantaardige melk? Door de plantaardige melk niet als alternatief te presenteren, maar als logische volgende stap. De "planten zijn de nieuwe koeien" reclame doet dat zeer effectief!"

Becel zelf over deze reclame: "Becel gelooft dat planten de toekomst zijn, en daar zijn we niet alleen in. Meer mensen dan ooit denken na over de impact van hun voedingskeuzes. De vraag naar plantaardige voeding en de trend van veganistisch eten groeien dan ook enorm. Becel biedt consumenten lekkere, gezonde producten die goed zijn voor de planeet.

Daarom hebben we de 'planten zijn de nieuwe koeien' campagne niet alleen ingezet voor de lancering van de plantaardige drinks van Becel. De slogan hebben we afgelopen jaar ook gebruikt ter ondersteuning van de campagne voor de andere 100% plantaardige producten van Becel. Onze producten zijn namelijk geen alternatief voor andere producten, maar lekkere, kwalitatief hoogwaardige producten die bijdragen aan een betere toekomst. Daarom zeggen wij; 'planten zijn de nieuwe koeien!'"


Oatly 'It's like milk but made for humans'.

- Ontwerper: Oatly heeft het grootste deel van het materiaal in huis bij hun eigen creatieve media-afdeling.

- Media en bereik: Oatly gebruikt het PHD-mediabureau om het in Nederland in kaart te brengen. Zowel print-, outdoor- als sociale media-kanalen werden gebruikt.

- Niko Koffeman over deze reclame: "Oatly is er op een knappe manier in geslaagd om hun uitstekende haverdrank te associeren met melk. Zeer tegen de zin van zuivellobbyisten, toezichthouders en landbouwpolitici. Niemand heeft het nog aangedurfd ertegen op te treden, omdat uit #schnitzelgate gebleken is dat dat zou werken als een boemerang. Prachtige guerrilla marketing, zuivel gemikt, schot in de roos!"

- Oatly zelf over deze reclame: "We zijn erg blij om te horen dat u onze advertentiecampagne op prijs stelde en dat deze is geselecteerd voor uw award. Wat betreft de campagneboodschap, denken we dat de definitie "It's like milk but made for humans" past als een beschrijving van onze (nieuwe gekoelde) haverdranken. Koemelk is immers bedoeld voor babykoeien!"