Armanda Govers, oprichtster van stichting Even Geen Vlees.

Waarom Even Geen Vlees?

Omdat het voor mij ooit zo begon. Tijdens m'n afstuderen in Milieurecht las ik dat er voor vlees tropische bossen werden gekapt. "Ik eet even geen vlees vanavond" zei ik die dag tegen m'n ouders. Het onderwerp greep me aan omdat de overheidsinstantie waar ik stage liep niks met dit onderwerp wilde doen. "Maar die tropische bossen dan?", dacht ik. Dus ik ging me meer in het thema 'vlees' verdiepen en ontdekte steeds meer lelijke waarheden...

De overgang naar helemaal geen vlees en uiteindelijk vegan en een eigen stichting ging als vanzelf. Met Even Geen Vlees wil ik gewone mensen aanspreken, die vlees eten en daar verder niet bij stilstaan. Net zoals ik vroeger. Mensen die er niet over nadenken om vega(n) te worden, maar die wel het beste voor hebben met de wereld om hen heen en schrikken als ze ontdekken wat de negatieve impact is van vlees. Vandaar 'Even Geen Vlees'.

De kracht van reclame

Mijn vriend Amado en ik reizen veel per trein en laatst was er een reclamecampagne voor een nieuwe burger van de McDonalds. Wij eten sinds een tijdje helemaal niets meer van dieren, maar Amado kreeg toch trek in die burger. En tja, ik kon het hem niet kwalijk nemen.

Als de Mac zo'n burger zou serveren met een goeie vleesvervanger, dan hadden we die hoogstwaarschijnlijk gekocht! Maar zo is de wereld helaas niet ingericht. De meeste reguliere voedingsmiddelen steunen op het gebruik van dieren.

Daarom besloten wij dat het hoog tijd is voor een ander geluid: reclame voor meer plantaardig en minder dierlijk! Zodat mensen betere, weloverwogen en goed geinformeerde keuzes kunnen maken. We hopen dat ook producenten (ja ook de Mac!!!) betere keuzes gaan maken, zodat 'even geen vlees eten' nog aantrekkelijker en makkelijker wordt voor iedereen!

Maak hier kennis met het bestuur van Even Geen Vlees