Al het werk wordt vrijwillig gedaan. Uw donatie komt dus goed terecht!
Al het werk wordt vrijwillig gedaan. Uw donatie komt dus goed terecht!
Nog voordat de stichting officieel was opgericht, hadden we een grote poster voor een week laten plaatsen op het drukste perron van station Amsterdam Zuid. Op dit station komen elke dag zo'n 75.000 bezoekers. De reacties waren heel interessant: bijna niemand wist dat vleesproductie zoveel water verbruikt. Vrijwel alle respondenten namen zich voor minder vlees te gaan eten.
Vanaf september 2016 tot en met januari 2017 organiseerden we elke maand de Even Geen Vlees week. In totaal deden er zo'n 500 mensen aan mee. Elke maand gaven we plantaardige foodie pakketten weg aan 10 deelnemers. We kregen hier goede feedback over: vleesliefhebbers waren verbaasd over hoe lekker vleesvervangers smaakten en namen zich voor vaker vleesvervangers te eten in plaats van vlees.
Elke maand kunnen mensen nog mee doen aan de Even Geen Vlees week, waarbij deelnemers elke dag van die week een mail krijgen met een tip, een recept en inspiratie.
We wonnen een abonnement van stopperadvertenties.nl. We mochten gratis een advertentie beschikbaar stellen voor kranten en dagbladen en daar hebben we meer dan 300.000 mensen mee bereikt. Lees meer...
Toen de VVD begin dit jaar Kamervragen stelde over de vleesnamen van vleesvervangers, dachten wij: "Ja maar, ik ben toch ook een vegaburger?" En zo volgde een enorm leuke campagne op Facebook met een bereik van duizenden mensen. Lees meer...
Dankzij de vele gulle donateurs was het eind februari zo ver: onze eerste echte grootschalige reclamecampagne. We hebben meer dan een miljoen mensen bereikt, waarvan 95% vleeseters. Dit smaakt naar meer! Lees meer...
In winkelcentrum City Plaza Nieuwegein lieten wij op zeven grote digitale schermen een reclame-uiting plaatsen met daarop heel groot ons logo en daarna een prachtige foto van een vegaburger met daarbij de leus "Ontdek de smaak van plantaardig eten". De Albert Heijn op die plek heeft gedurende deze week meer vleesvervangers verkocht dan de week ervoor, dus het lijkt erop dat we mensen hebben geïnspireerd om eens te gaan voor vega!
De Amerikaanse stichting NutritionFacts.org inspireerde honderdduizenden mensen om 100% plantaardig/vegan te gaan eten. NutritionFacts is een initiatief van Michael Greger, een arts die ziektes liever voorkomt dan geneest. De arts bespreekt in korte video’s en blogs onderzoeken die zijn gedaan naar voeding en gezondheid. Op deze manier inspireert hij mensen om gezond te eten: zonder dierlijke producten, onbewerkt eten, veel groente en fruit. NutritionFacts heeft inmiddels meer dan 1400 video's gemaakt en miljoenen views gegenereerd. Ook heeft Greger een boek geschreven ‘How not to die’, welke een New York Times bestseller is.
Wij willen dat deze schat aan informatie toegankelijker is voor Nederlanders en Belgen en hebben daarom een Nederlandstalige site gelanceerd: NutritionFactsNederlands.nl.
Op Amsterdam Zuid WTC lieten we een grote abri poster plaatsen. Hier komen dagelijkse zo'n 80.000 bezoekers/treinreizigers. We wensten ze een groen kerstfeest toe!
Wij willen dat supermarktketens afscheid nemen van vleesreclames. Daarom ontwierpen we reclames voor Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi. De reclames beelden plantaardig voedsel op aantrekkelijke wijze af, geheel in de huisstijl van de ketens. Kijk hier voor alle posters. We hebben deze reclames afgegeven bij de hoofdkantoren van de supermarkten, voor de marketing directeuren. Met daarbij een brief waarom het voor de wereld, maar ook zeker voor de supermarkten, voordeliger is om plantaardig in de spotlights te zetten.
Van VegFund kregen we 700,- euro om vegavlees te promoten op Facebook en Instagram. We gebruikten hiervoor een verkorte versie van een video die studenten van een filmopleiding voor ons hadden gemaakt. In de video was te zien hoe mensen vleesvervangers proefden, zonder te weten dat het vegan was. De mensen in de video reageren positief verrast. We hebben deze video getarget op echte vleesliefhebbers en de vega(n) doelgroep uitgesloten. We verwachtten eerlijk gezegd negatieve comments op de video aangezien we mensen hadden getarget die vlees- en grillpagina's liketen, maar die bleven geheel uit. Een teken dat deze video 'carnivoor-proof' is. We hebben meer dan 14.000 mensen bereikt, waarvan meer dan 3000 de video meer dan 10 seconden bekeken. Hopelijk heeft het ze geïnspireerd om het zelf eens te proberen!
Op 4 december overhandigden we onze petitie voor een verbod op vleesreclames aan de Tweede Kamer. De petitie werd meer dan 20.000 keer ondertekend en wordt gesteund door een lijst prominenten. Op verschillende plekken verscheen het initiatief in de media.
Vijf Kamerleden (Partij voor de Dieren, GroenLinks, 50Plus, PvdA en VVD) van de Tweede Kamer Commissie voor Landbouw, Natuur en Voedsel namen de petitie in ontvangst. Kamerlid Moorlag van de PvdA stelde zelfs al voor om de subsidies voor de promotie van vlees af te schaffen. Hij zei tegen z'n collega van de VVD: "Daar moeten de liberalen toch voor zijn".
De Commissie heeft minister Schouten van LNV inmiddels om een reactie gevraagd. Hopelijk motiveert haar dit om toch eens na te denken over maatregelen om de vleesconsumptie te verminderen, omwille van het klimaat en de volksgezondheid.
Een goede informatievoorziening is essentieel voor de eiwittransitie. Nog te vaak zie je hoe de media en allerlei websites over het hoofd zien dat vlees -biologisch of niet- slecht is voor het milieu en de volksgezondheid. Door continu informatie te delen via onze social media kanalen, elk kanaal met een andere invalshoek, willen we de consument informeren en inspireren. Voor dit doel schrijft Armanda ook blogs en soms artikelen voor andere websites. Achter de schermen trekt ze ondertussen veel organisaties aan de mouw: "denk je ook hieraan?", met altijd een degelijke wetenschappelijke onderbouwing. Op die manier worden influencers beter op de hoogte en kan bewustwording over de nadelen van dierlijke producten sneller gedeeld worden met een groter publiek. Wil je weten hoe dit in zijn werking gaat? Zie bijvoorbeeld deze succesvolle procedures bij de Reclame Code Commissie tegen Aldi en Koopeenkoe.nl.
- Wij richten ons met Even Geen Vlees op reclame, want als er iets is dat wij kunnen leren van de vleesindustrie, dan is het wel: reclame!
- We gaan uit van psychologische inzichten over gedragsverandering. Lees meer...
- Elke gedoneerde euro gaat naar reclamecampagnes. De overheadkosten zijn minimaal, omdat al het werk vrijwillig wordt gedaan.
- Even geen vlees is een concrete stap, bedoeld om vleeseters te triggeren om minder of geen vlees eten. Want met meer mensen, kunnen we meer dierenlevens besparen.
ANBI-stichting Even Geen Vlees zet zich in voor eerlijke informatie over vlees en meer reclame voor plantaardige voeding. Ook dagen we elke maand mensen uit om mee te doen met de vleesvrije week.
Wil je hieraan bijdragen? Maak dan een bedrag over via het kopje "doneer".
Armanda Govers
+ 31 619928696
info apenstaartje evengeenvlees.nl
KvK-nummer: 66067774 Prinsengracht 79L, 1015 DM Amsterdam
Even Geen Vlees is een ANBI stichting die het doel heeft om mensen beter te informeren over vlees en te inspireren om te kiezen voor plantaardig eten.
(C) Even Geen Vlees