Infographic: Michelle Wighman

Vlees aanwezig bij 40% van de reclamebestedingen

Gemiddeld wordt 40% van het reclamebudget van Nederlandse supermarktketens ingezet voor reclames met vlees erin. Dit blijkt uit onderzoek dat voor ons is gedaan door media-registratiebureau Adfact in het kader van onze campagne ‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’.

In 2017 registreerde Adfact in totaal bijna 360 miljoen euro aan reclame-bestedingen van supermarkten op tv, radio, abri’s en advertenties in dagbladen. Van alle Nederlandse supermarktketens geeft Lidl met 38,4 miljoen euro het meeste uit aan reclames waarin vlees gepromoot wordt. Dat is meer dan de helft van het totale reclamebudget van Lidl. Lidl wordt gevolgd door Jumbo met bijna 30 miljoen en Albert Heijn met 24 miljoen euro.   

De vijf grootste reclamemakers voor vlees zijn:

  1. Lidl 38,4 miljoen euro (51% van het totale budget)
  2. Jumbo 29,8 miljoen euro (40% van het totale budget)
  3. Albert Heijn 24 miljoen euro (31% van het totale budget)
  4. Plus 16,6 miljoen euro (38% van het totale budget)
  5. Aldi 13,7 miljoen euro (59% van het totale budget)

In juni werd het meeste reclame gemaakt voor vlees, gevolgd door december en maart. TV blijft een belangrijk kanaal voor supermarktketens. Gemiddeld zijn er elke dagelijks 200 supermarktcommercials op TV te zien met vlees erin.

Lees ook ‘3x waarom we vleesreclames beter kunnen verbieden’

Vleesvervangers aanwezig bij 1,5% van de reclamebestedingen

Voor reclames met vleesvervangers erin werd gemiddeld slechts 1,5% van het reclamebudget van supermarktketens ingezet. Wederom is Lidl koploper met 2,6 miljoen euro. Lidl wordt gevolgd door Albert Heijn en Coop. Jumbo besteedt van alle grote supermarktketens het minste aan reclame voor vleesvervangers, zij scoort zelfs lager dan prijsknaller Aldi die 0,9% van haar reclamebudget uitgeeft aan reclames met vleesvervangers. Ook Plus (0,6%) en Dirk (0,53%) scoren laag.

De vijf grootste reclamemakers voor vleesvervangers zijn:

  1. Lidl 2,6 miljoen euro (3,4% van het totale budget)
  2. Albert Heijn 1 miljoen euro (1,28% van het totale budget)
  3. Coop 609.003 euro (1,9% van het totale budget)
  4. Jumbo 268.606 euro (0,36% van het totale budget)
  5. Plus 265.270 euro (0,6% van het totale budget)

Lees ook: ‘Waarom wel BoB en geen BeP?’

Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn supermarktreclames bestudeerd op de aanwezigheid van vlees (en vleesproducten) en vleesvervangers. Het vermoeden bestond dat vlees prominent aanwezig is in supermarktreclames. Dat vermoeden is bevestigd. Digitale reclame-uitingen zijn niet meegenomen in het onderzoek omdat hierbij transparantie en daardoor een betrouwbare meetmethode ontbreekt. Ook niet meegenomen in het onderzoek zijn bonusfolders en supermarktmagazines. Zie hier een verantwoording van het onderzoek.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.