Eiwitten &IJzer

Veel mensen zijn bang dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt als je geen vlees eet. Maak je geen zorgen, want een eiwittekort komt nauwelijks voor in Nederland. Sterker nog: het is gezond om minder of zelfs geen dierlijke eiwitten te eten. Als je geen vlees eet, dan is het goed om een vleesvervanger of peulvruchten te eten met granen (rijst, pasta, brood), dan heb je een volwaardig eiwit. IJzer zit veel in volkorenbrood, broccoli en sperziebonen. Vitamine C helpt bij de opname van ijzer, belangrijk dus om bij je maaltijd wat groenten of fruit te nuttigen. Thee, rode wijn en druiven bemoeilijken vermoedelijk de opname van ijzer, vermijd dit dus bij de maaltijd. 

Vitamine B12 & D3

Voor vegetariers en veganisten is het belangrijk om vitamine B12 te slikken, want dat is het enige dat je niet uit plantaardig voedsel haalt. Je haalt het ook niet voldoende uit eieren en zuivel, tenzij je 40 eieren per dag eet of een halve liter koemelk per dag, maar dat is niet aan te raden. 

Vitamine D3 is ook een belangrijke, voor de opname van calcium. Voor vrijwel alle Nederlanders geldt dat we te weinig D3 binnen krijgen, doordat we te weinig zonlicht op onze huid krijgen. Verstandig dus om regelmatig een D3-supplement te nemen, of je nu wel of geen vlees eet. 

Cholesterol & TransVet

Cholesterol en transvet komen van nature alleen voor in dierlijke producten. Het is dan ook een beter voor je hart en bloedvaten als je een maaltijd zonder dierlijke producten nuttigt. Al helemaal als deze maaltijd bestaat uit onbewerkt eten zoals granen, peulvruchten, noten, fruit en groente. Van deze producten kan je veel eten, zonder dat je aankomt en je lichaam schade toebrengt. Je zou wel kunnen zeggen vleesvrij = guilt free! 

Dierlijke producten bevatten geen vezels, plantaardig voedsel wel. Vezels zijn enorm belangrijk voor je gezondheid. Eet daarom liever plantaardig in plaats van vlees.