Eerder schreef ik een blog dat ik een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie tegen Koopeenkoe, omdat zij hun vlees onterecht aanprijzen als ‘duurzaam’. Koopeenkoe werkt zo: op hun site verkopen ze delen van een koe en zodra de hele koe verkocht is, wordt er een koe uit de wei geplukt, geslacht en in pakketjes opgestuurd naar de kopers. Het doet haast een beetje denken aan een snuff-film, ware het niet dat elke consument die vlees en dierlijke producten koopt onbewust aan zo’n snuff-toestand meewerkt. Vraag creëert immers aanbod en voor dat aanbod moeten dieren het loodje leggen.

Terug naar Koopeenkoe: de koeien staan blijkbaar buiten en dat is een verbetering in dierenwelzijn, maar het is onterecht dat het bedrijf haar vlees aanprijst als duurzaam, want dat is het gewoon niet. Waarom, dat kan je hier lezen in mijn vorige blog hierover. 

RECLAME CODE COMMISSIE OORDEELT: DIT IS MISLEIDEND 

Na mijn laatste ervaring bij de Reclame Code Commissie had ik er niet zoveel vertrouwen in, maar samen met mijn vriend dienden we toch maar een stevig onderbouwde klacht in. Milieuorganisaties raden het eten van rundvlees af vanwege de impact op het klimaat (en het milieu). Klimaatverandering is een grote dreiging voor het voortbestaan van de mens. Niet zo handig dus als je een grote klimaatopwarmer -rundvlees- duurzaam noemt. Vliegtuigen noemen we immers ook niet duurzaam en de mondiale veehouderij stoot nota bene meer broeikasgassen uit dan de mondiale transportsector! 

Koopeenkoe neemt een loopje met de waarheid door hun vlees als ‘duurzaam’ aan te prijzen. De Reclame Code Commissie was het met ons eens en heeft geoordeeld dat het bedrijf op oneerlijke wijze reclame maakt door haar vlees duurzaam te noemen.

CONSUMENTEN KRIJGEN HET VERKEERDE BEELD

In een Facebookadvertentie en op haar website roept Koopeenkoe de consument nog steeds op om ‘duurzaam vlees direct van de boer’ te eten. De Reclame Code Commissie oordeelt dat dit misleidend is, omdat de consument vanwege het ontbreken van informatie het verkeerde beeld krijgt. Hierdoor kunnen mensen tot aankoop van het rundvlees overgaan, terwijl ze dit misschien niet zouden doen als ze meer kennis hadden gehad over de milieu-impact van het product.

Koopeenkoe roept tevens op om minder vlees te eten, wat mooi is, maar toch is het kwalijk dat ze claimen dat hun vlees duurzaam is. In de praktijk vertragen ze op deze manier de transitie naar minder dierlijk en meer plantaardig voedsel, omdat deze onware boodschap het urgentie-gevoel bij de consument wegneemt. 

Als je de reclames moet geloven, is vlees namelijk prima, zolang je maar weet ‘waar het vandaan komt’. Dat is een leugen: vlees is per definitie een milieubelastend product omdat dieren (veel) moeten eten en broeikasgassen produceren. ‘Waar het vandaan komt’ verandert niks aan dit feit. 

Omdat de consument via reclames toch constant richting vlees gestuurd wordt zijn wij een petitie gestart voor een stop op vleesreclame – om zo dichterbij een duurzame voedselomgeving te komen. Teken en deel je deze ook? 

Write A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.