Let op: dit stuk is satire. Het is geen serieuze interpretatie van de commercial van Jumbo, het is een kritische en humoristische beschouwing.
´Ren dieren, ren’, moet Jumbo gedacht hebben bij het maken van de nieuwste commercial die deze feestmaand op tv te zien was. Uiteraard speelt Jumbo’s favoriete gezin en huisvader weer de hoofdrol, maar deze keer komen er ook dieren in voor. Daar wordt een dierenvriend blij van!
Jumbo trok de dappere schoenen aan om een radicaal vredelievende kerstboodschap uit te dragen. De commercial maakt een bizarre twist van een Disney-achtig scenario naar de kille werkelijkheid. Propz voor Jumbo die met deze dappere commercial zichtbaar maakt wat cognitieve dissonantie is: we houden van dieren, maar hebben een enorme blinde vlek voor de dieren die op tafel liggen.
WIJ GEVEN OM DE DIEREN, DE DIEREN GEVEN OM ONS
De commercial begint met het gezin dat aankomt in een houten huisje in een prachtig besneeuwd bos. De huisvader loopt het bos in met het plan om een fris denneboompje om te kappen. Opeens voelt hij ogen prikken. Hij staat oog in oog met een vos, een rendier en een uil en uiteindelijk ziet hij twee schattige eekhoorntjes in de boom zitten. De huisvader kan het niet over z’n hart verkrijgen om de boom te kappen. Om warm van te worden!
En daar komt Disney om de hoek: de geanimeerde diertjes uit het bos zijn de beste man zo dankbaar, dat ze ’s nachts het hele huis versieren, inclusief fris denneboompje uit het bos. Het tafereel doet mij een beetje denken aan een grappig fragment van Zondag met Lubach waarin een huisvader zegt dat het hem niks interesseert hoe de dieren die hij eet hebben geleefd, omdat de dieren zich ook niet afvragen hoe hij heeft geleefd. Nou, in deze commercial van de Jumbo, geven de dieren dus wel terug. Zo hoort het!
DUISTERE WENDING
Terwijl het gezin begint met de kerstviering, neemt de commercial van Jumbo een duistere wending: we zien een schaaltje met gehaktballen en een enorme bonk vlees die wordt aangesneden.
Als dierenvriend schrik je even, maar al gauw kom je tot het besef dat dit precies de bedoeling was van Jumbo: ze willen shockeren, mensen de ogen openen voor deze enorme blinde vlek. Jumbo wil de vreemde en onrechtvaardige verhouding tussen mens en dier aan de kaak stellen, juíst met kerst. Want waarom wens je om vrede op Aarde, zelfs voor bepaalde diersoorten, terwijl je andere diersoorten door een hel laat gaan?
Bedankt Jumbo!
Omdat de consument via reclames constant richting vlees gestuurd wordt, zijn wij een petitie gestart voor een stop op vleesreclame – om zo dichterbij een duurzame, gezonde en diervriendelijke voedselomgeving te komen. Teken en deel je deze ook?