Een paar dagen terug zat ik tv te kijken toen er opeens een reclame voorbij kwam met Sylvester Stallone en Jan Kooijman in de hoofdrollen. Jan Kooijman liep rond met een groentespies van de barbecue, waarop Sylvester Stallone hem aanklampte om Jan op het hart te drukken dat je met een groentespies geen oorlog kan winnen. Opeens waren er bad guys en Sylvester gooide de groentespies tegen een van de bad guys aan, maar surprise surprise: deze viel niet dood neer. Wauw! Inderdaad, als je eten naar iemand gooit zal diegene er niet direct dood aan gaan. Opeten is een ander verhaal, maar daar kom ik straks nog op terug. Vervolgens kwamen er helikopters en explosies en Sylvester bleef ondertussen hameren op het eten: “Als je moet vechten als een tijger, eet dan niet als een konijn”. En vanuit de helikopter sprongen ze zo aan tafel waar Jan een halve kilo steak voor z’n neus kreeg met een flinke kwak Remia barbecuesaus. Waarop Sylvester afsloot met de woorden: “Als je een man wilt zijn, moet je ook als een man eten.”
“Salade? Jij faalt als man!”
Er was blijkbaar iemand op de Remia marketingafdeling met het briljante idee om planten-etende mannen weg te zetten als slappe konijnen. En daar bleef het niet bij. Ik zocht op YouTube bovenstaande commercial op en stuitte op een ’test’ die Remia deed: hoe reageren hongerige mannen in een restaurant als er wordt verteld dat er geen vlees is, maar wel salade met superfoods? De mannen die vervolgens zeiden dat ze dan maar voor die salade gingen, kregen dus een dikke FAIL van Remia – geen grap. Met teksten daarbij als: “Kom jij nog wel op voor je mannelijkheid?!” Kan je je voorstellen dat de marketingafdeling van Remia hiermee instemde: “Ja vet goed idee, dat gaan we doen!”
Waarom dit de domste reclame ooit is
Eerlijk is eerlijk: deze reclamecampagne stamt uit het pre-historische 2014, maar ik vind het toch best verontrustend dat de reclame met die Rambo die vlees door de planten-etende man z’n strot ramt nog steeds op tv te zien is. Inmiddels is toch echt duidelijk geworden dat vlees het risico op darmkanker, longkanker, diabetes type II en hart- en vaatziekten verhoogt. Mannen die veel vlees eten hebben zodoende juist eerder kans op minder mannelijkheid, want als je aders dichtslibben door al dat cholesterol en verzadigde vet heb je ook eerder kans op erectiele disfunctie.
Nederlandse mannen eten gemiddeld bijna twee keer zoveel vlees als veilig is. En Nederlanders eten tegelijkertijd de helft te weinig groentes: slechts 2% van de Nederlandse bevolking eet genoeg groente. En dan vindt Remia het serieus een goed idee om mannen die groenten eten af te straffen?! Is deze reclamecampagne voor de helft betaald door de vleesindustrie ofzo? Anders lijkt het me nogal een domme zet, dat je vooral een ander product in de spotlights zet, namelijk vlees, in plaats van je eigen sauzen en daarbij nog eens een lachertje maakt van de gezondheid van je doelgroep.
Remia slaat de plank mis
Bovendien slaat Remia de plank volledig mis: mannen die plantaardig eten hebben meestal meer uithoudingsvermogen en herstellen sneller na zware trainingen. Onlangs verbrak een groep body builders het wereldrecord bij de ‘Naturally Fit Games’ in Texas. En uit onze eigen reclamecampagne werd begin dit jaar al duidelijk dat je vlees niet nodig hebt om sterk en gezond te zijn, integendeel zelfs: plantaardig eten biedt juist voordelen voor je lichaam (en zodoende je mannelijkheid als ik zo vrij mag zijn: ik heb liever een vent die nog wat energie over heeft na het eten dan een kerel die als een papzak op de bank in slaap snurkt). Bovendien is er niets sexier dan mannen die opkomen voor weerloze dieren, am I right ladies?!
Ook Sylvester Stallones grootste opponent Arnold Schwarzenegger heeft door: “If they tell you to eat more meat in order to get strong: don’t buy it!” Vlees heeft namelijk zo’n megagrote milieu-impact dat de terminator graag afrekent met het idee dat je elke dag vlees moet eten. En als ik moet kiezen tussen Rambo en de Terminator, dan kies ik persoonlijk 100% voor de Terminator.
Toch lijkt Remia wel een beetje te beseffen dat we in de 21e eeuw leven, want ze hebben inmiddels twee ei-vrije varianten van mayonaise waarvoor dus geen kippen bruut uitgebuit en haantjes versnipperd hoeven te worden. Maar dat deze achterlijke ‘vlees-door-de-strot-van-mannen-douwen’ reclame nog steeds op tv te zien is, dat is wel heel RemiJammer!