Terwijl de wereld afgelopen zomer zuchtte onder extreme hitte, riepen supermarktketens ons ongestoord op om karrevrachten barbecuevlees in huis te halen. En van de winterse tradities heeft gourmetten het definitief gewonnen – letterlijk ten koste van sneeuwballen en ijspret.

De barbecue en het gourmetstel zijn op zichzelf onschuldig. Het probleem is wat erop ligt: vlees. Bossen en natuurgebieden moeten wijken voor weilanden en veevoerproductie. Koeien, varkens, kippen, geiten, schapen en kweekvissen produceren bergen mest en schadelijke broeikasgassen. En deze productieketen slurpt onze krimpende zoetwatervoorraad in rap tempo op.

Teken de petitie op onsjeminder.nl.

Volksgezondheid

En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de volksgezondheid. De opeengepakte veestapel vervuilt de lucht die we inademen en is een broeiplek voor dierziekten (neem de Q-koorts). Daarnaast verhoogt de consumptie van dierlijke producten het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. De Gezondheidsraad adviseert sinds 2015 dan ook om ‘meer plantaardig en minder dierlijk’ te eten, want “De invloed van ongezonde voeding op de ziektelast is in omvang vergelijkbaar met die van roken.”

Supermarkten

Supermarkten hebben die boodschap nog niet begrepen. Ik noem de bonusaanbiedingen van deze week, alleen al bij Albert Heijn: 5 euro voor twee pakken bewerkte kipproducten, 30% korting op ingeblikte vis, 25% korting op gebakken of gemarineerde vis, 1 euro korting op stoommaaltijden met bewerkt vlees, 1 euro korting op makkelijke maaltijden met bewerkt vlees, 25% korting op scharrelkippenpoot of soepkip, 2e halve prijs bij ham- en spekblokjes, 25% korting op varkensham-, speklappen- of filetlappen, 2e halve prijs bij gehaktballen en rookworst, 2e halve prijs bij Johma brood- en toastsalades, 25% korting op 30+kaas, 2e halve prijs bij Milner kaas, 2 euro voor twee stuks Optimel, 2 euro voor 2 stuks Griekse yoghurt, 2e halve prijs bij mozzarella en feta, 2e halve prijs bij koffiemelk, 2 euro voor twee stuks chocomel en fristi, 2e halve prijs bij kroketten, frikandellen, pizza en roomijs. En dan heb ik de gebakjes, koeken en sauzen waar dierlijk vet in zit nog niet eens genoemd.

Hier komen alle andere supermarkten nog bovenop met hun talloze aanbiedingen voor dierlijke producten.

Oplossing is eenvoudig

We leven in een wereld met uitdagingen: klimaatverandering, zoetwaterschaarste, luchtvervuiling, mestoverschotten, ocean dead zones, verlies van biodiversiteit, bodemdegradatie, enorme zorgkosten, welvaartsziekten, armoede, honger, dierenleed. Een effectieve aanpak is veel eenvoudiger dan we denken en wordt door de wetenschappelijke wereld keer op keer aangedragen: plantaardige voeding.

Maar als wij voortdurend worden doordrongen van de reclameboodschap dat een maaltijd niet compleet is zonder vlees of zuivel, dan kunnen we die stap richting ‘meer plantaardig en minder dierlijk’ wel vergeten. Daarom zou reclame voor vlees verboden moeten worden.

Teken de petitie op onsjeminder.nl.

Write A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.