Al het werk wordt vrijwillig gedaan. Uw donatie komt dus goed terecht!
MEI 2016: DRINKWATER VOOR JE HAMBURGER
Nog voordat de stichting officieel was opgericht, hadden we een grote poster voor een week laten plaatsen op het drukste perron van station Amsterdam Zuid. Op dit station komen elke dag zo’n 75.000 bezoekers. De reacties waren heel interessant: bijna niemand wist dat vleesproductie zoveel water verbruikt. Vrijwel alle respondenten namen zich voor minder vlees te gaan eten.
SEPTEMBER 2016: START EVEN GEEN VLEES WEEK
Vanaf september 2016 tot en met januari 2017 organiseerden we elke maand de Even Geen Vlees week. In totaal deden er zo’n 500 mensen aan mee. Elke maand gaven we plantaardige foodie pakketten weg aan 10 deelnemers. We kregen hier goede feedback over: vleesliefhebbers waren verbaasd over hoe lekker vleesvervangers smaakten en namen zich voor vaker vleesvervangers te eten in plaats van vlees.
Elke maand kunnen mensen nog mee doen aan de Even Geen Vlees week, waarbij deelnemers elke dag van die week een mail krijgen met een tip, een recept en inspiratie.
JANUARI 2017: STOPPERADVERTENTIE
We wonnen een abonnement van stopperadvertenties.nl. We mochten gratis een advertentie beschikbaar stellen voor kranten en dagbladen en daar hebben we meer dan 300.000 mensen mee bereikt. Lees meer…
JANUARI 2017: IK BEN EEN VEGABURGER
Toen de VVD begin dit jaar Kamervragen stelde over de vleesnamen van vleesvervangers, dachten wij: “Ja maar, ik ben toch ook een vegaburger?” En zo volgde een enorm leuke campagne op Facebook met een bereik van duizenden mensen. Lees meer…
FEBRUARI 2017: ONTDEK DE KRACHT VAN PLANTAARDIG!
Dankzij de vele gulle donateurs was het eind februari zo ver: onze eerste echte grootschalige reclamecampagne. We hebben meer dan een miljoen mensen bereikt, waarvan 95% vleeseters. Dit smaakt naar meer! Lees meer…
MEI 2017: ONTDEK DE SMAAK VAN PLANTAARDIG
In winkelcentrum City Plaza Nieuwegein lieten wij op zeven grote digitale schermen een reclame-uiting plaatsen met daarop heel groot ons logo en daarna een prachtige foto van een vegaburger met daarbij de leus “Ontdek de smaak van plantaardig eten”. De Albert Heijn op die plek heeft gedurende deze week meer vleesvervangers verkocht dan de week ervoor, dus het lijkt erop dat we mensen hebben geïnspireerd om eens te gaan voor vega!
DECEMBER 2017: NUTRITION FACTS NEDERLANDS
De Amerikaanse stichting NutritionFacts.org inspireerde honderdduizenden mensen om 100% plantaardig/vegan te gaan eten. NutritionFacts is een initiatief van Michael Greger, een arts die ziektes liever voorkomt dan geneest. De arts bespreekt in korte video’s en blogs onderzoeken die zijn gedaan naar voeding en gezondheid. Op deze manier inspireert hij mensen om gezond te eten: zonder dierlijke producten, onbewerkt eten, veel groente en fruit. NutritionFacts heeft inmiddels meer dan 1400 video’s gemaakt en miljoenen views gegenereerd. Ook heeft Greger een boek geschreven ‘How not to die’, welke een New York Times bestseller is.
Wij willen dat deze schat aan informatie toegankelijker is voor Nederlanders en Belgen en hebben daarom een Nederlandstalige site gelanceerd: NutritionFactsNederlands.nl.
DECEMBER 2017: GROENE KERST
Op Amsterdam Zuid WTC lieten we een grote abri poster plaatsen. Hier komen dagelijkse zo’n 80.000 bezoekers/treinreizigers. We wensten ze een groen kerstfeest toe!
SEPTEMBER 2018: VEGAN RECLAMES VOOR SUPERMARKTKETENS
Wij willen dat supermarktketens afscheid nemen van vleesreclames. Daarom ontwierpen we reclames voor Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Aldi. De reclames beelden plantaardig voedsel op aantrekkelijke wijze af, geheel in de huisstijl van de ketens. Kijk hier voor alle posters. We hebben deze reclames afgegeven bij de hoofdkantoren van de supermarkten, voor de marketing directeuren. Met daarbij een brief waarom het voor de wereld, maar ook zeker voor de supermarkten, voordeliger is om plantaardig in de spotlights te zetten.
SEPTEMBER 2018: ONLINE CAMPAGNE VOOR VEGAVLEES
Van VegFund kregen we 700,- euro om vegavlees te promoten op Facebook en Instagram. We gebruikten hiervoor een verkorte versie van een video die studenten van een filmopleiding voor ons hadden gemaakt. In de video was te zien hoe mensen vleesvervangers proefden, zonder te weten dat het vegan was. De mensen in de video reageren positief verrast. We hebben deze video getarget op echte vleesliefhebbers en de vega(n) doelgroep uitgesloten. We verwachtten eerlijk gezegd negatieve comments op de video aangezien we mensen hadden getarget die vlees- en grillpagina’s liketen, maar die bleven geheel uit. Een teken dat deze video ‘carnivoor-proof’ is. We hebben meer dan 14.000 mensen bereikt, waarvan meer dan 3000 de video meer dan 10 seconden bekeken. Hopelijk heeft het ze geïnspireerd om het zelf eens te proberen!
DECEMBER 2018: ONSJE MINDER VLEESRECLAME ALSTUBLIEFT
Op 4 december overhandigden we onze petitie voor een verbod op vleesreclames aan de Tweede Kamer. De petitie werd meer dan 20.000 keer ondertekend en wordt gesteund door een lijst prominenten. Op verschillende plekken verscheen het initiatief in de media.
Vijf Kamerleden (Partij voor de Dieren, GroenLinks, 50Plus, PvdA en VVD) van de Tweede Kamer Commissie voor Landbouw, Natuur en Voedsel namen de petitie in ontvangst. Kamerlid Moorlag van de PvdA stelde zelfs al voor om de subsidies voor de promotie van vlees af te schaffen. Hij zei tegen z’n collega van de VVD: “Daar moeten de liberalen toch voor zijn”.
De Commissie heeft minister Schouten van LNV inmiddels om een reactie gevraagd. Hopelijk motiveert haar dit om toch eens na te denken over maatregelen om de vleesconsumptie te verminderen, omwille van het klimaat en de volksgezondheid.
JULI 2019: VEGANBURGERS OMSINGELEN HET PARLEMENT
In juli 2019 was de 42e keer de parlementaire barbecue, welke elk jaar wordt georganiseerd door de vleesindustrie. Dit jaar waren wij met 100 veganburgers aan het protesteren tegen deze lobby-activiteit. We hielden protestborden vast met de boodschap: Make it Climate Friendly/Make it Nature Loving/Make it Healthier/Make it Cruelty Free/Make it Vegan! Tegelijkertijd was op het Plein een plantaardige barbecue. Deze organiseerde Een DIER een VRIEND voor het vierde jaar op rij. We kregen veel media-aandacht en veel politici bleven weg bij de vleesbarbecue. Lees hier meer over de impact van deze actie.
AUGUSTUS 2019: KLIMAATPROTEST BIJ ALBERT HEIJN
Het klimaatrapport van het International Panel on Climate Change van de Verenigde Naties over klimaat en landgebruik is duidelijk: land is cruciaal in de strijd tegen klimaatverandering. En er is enorm veel land in gebruik voor veevoer. Dit land zouden we eigenlijk moeten teruggeven aan de natuur en moeten bebossen als we de klimaatstrijd willen winnen.
Om dit over te brengen op de medewerkers van Albert Heijns hoofdkantoor in Zaandam stonden we ’s ochtends en tijdens de lunchpauze bij de ingang met borden in de huisstijl van AH. Zie hier de foto’s van de actie en de media-aandacht die we kregen.
OKTOBER 2019: DIERENDAGPROTEST BIJ FRIESLANDCAMPINA
Op 4 oktober gingen we met veertig mensen naar het hoofdkantoor van FrieslandCampina om ze op te roepen om te investeren in plantaardige innovaties. Voor FrieslandCampina worden elk jaar 1,7 miljoen kalfjes worden geboren, waarvan de helft voor het eerste levensjaar gedood wordt. Ook is Campina een grote klimaatvervuiler: haar melkveestapel stoot meer broeikasgassen uit dan Nederlands grootste kolencentrale. We stonden voor de deur met borden met daarop de teksten: Make it Crueltyfree/Make it Climatefriendly/ Make it Natureloving/ Make it vegan. We hebben ook 400 flyers uitgedeeld. En we spraken een paar medewerkers die al vegan waren. Hopelijk brengt FrienslandCampina gauw plantaardige zuivel op de markt! Zie hier foto’s van de actie en de aandacht die de actie kreeg.
OKTOBER 2019: VEGANS SOLIDAIR MET DE BOUW
Door de stikstofciris werden veel bouwprojecten stilgelegd. Onterecht, want de veestapel veroorzaakt 46% van de stikstofuitstoot, de bouw nog niet 1%. Daarnaast is ongeveer 50% van het Nederlandse landoppervlak bezet om veevoer te verbouwen. De bebouwing beslaat slechts 15% van het Nederlandse landoppervlak.
Als het dier uit de voedselketens geïnnoveerd wordt, komt er veel meer ruimte voor de natuur én voor de bouw. Op 30 oktober gingen wij met een groepje vegans van 11:00-15:00 naar de demonstratie van de bouwsector op het Malieveld in Den Haag, met borden met daarop de teksten:
– red de bouw, bouw de veestapel af
– minder vlees = meer space
De NOS interviewde Armanda hierover.
DECEMBER 2019: VEGAN KERSTDINER
Omdat we in september, oktober en november geen online campagne hadden gedaan wegens gebrek aan tijd bij de verantwoordelijke vrijwilliger, hadden we aan VegFund gevraagd of we de bedragen van deze maanden bij december mochten betrekken. Dat mocht, dus we hadden in een keer 3600,- euro te besteden voor een online campagne op FAcebook en Instagram.
Hiermee hebben we een vegan kerstdiner gepromoot. We bereikten 230.000 mensen met deze campagne. Vierduizend mensen keken op de website waar het kerstdiner op stond. In het bericht werden veel mensen getagd. Mensen gaven aan dat ze het er lekker uit vonden zien en dat ze hiernaar op zoek waren.
DECEMBER 2019: STRAATINTERVIEWS
In december ging Armanda de straat op om mensen te interviewen over kerst en of dit niet het moment is om stil te staan bij vlees en te kiezen voor vega. De reacties waren heel leuk, ondanks dat alle geinterviewden aangaven dat ze met kerst veel vlees aten.
Armanda wil deze straatinterviews gaan voortzetten in 2020, in de lijn van Earthling Ed, in combinatie met de montage en de humor van VoxPop van YouTuber Roel Maalderink.
DOORLOPEND: ONLINE CAMPAGNES
Van VegFund kregen we dit jaar elke maand 1000,- dollar voor online campagnes op Facebook en Instagram. We hebben hierbij voornamelijk de focus gelegd op vleesvervangers en hoe goed die in de smaak vallen bij vleesliefhebbers. De campagnes zijn strikt gericht op niet-veganisten. We bereikten maandelijks zo’n 16.000 mensen hiermee.
Met de kerst deden we een grotere campagne met een vegan kerstdiner. Hiermee hebben we zo’n 230.000 mensen bereikt.
DOORLOPEND: ARTIKELEN, SOCIAL MEDIA, BLOGS, KLACHTEN EN RECTIFICATIES
Een goede informatievoorziening is essentieel voor de eiwittransitie. Nog te vaak zie je hoe de media en allerlei websites over het hoofd zien dat vlees -biologisch of niet- slecht is voor het milieu en de volksgezondheid. Door continu informatie te delen via onze social media kanalen, elk kanaal met een andere invalshoek, willen we de consument informeren en inspireren. Voor dit doel schrijft Armanda ook blogs en soms artikelen voor andere websites. Achter de schermen trekt ze ondertussen veel organisaties aan de mouw: “denk je ook hieraan?”, met altijd een degelijke wetenschappelijke onderbouwing.
Een belangrijk blog dit jaar was bijvoorbeeld over de Amazone. Overal in de media werd geschreven over de Amazone die in brand stond, maar nergens werd goed uitgelegd dat dit komt door de veesector. Armanda schreef hier een blog over, dat ook werd gedeeld op MarketingTribune en op Joop.nl. Een week later besteedde NU.nl hier eindelijk uitgebreid aandacht aan. Ook andere media brachten de nuance naar voren.
Op deze manier worden influencers beter op de hoogte en kan bewustwording over de nadelen van dierlijke producten sneller gedeeld worden met een groter publiek. Wil je weten hoe dit in zijn werking gaat? Zie bijvoorbeeld deze succesvolle procedures bij de Reclame Code Commissie tegen Aldi, Koopeenkoe.nl, Timberland, Kwalitaria en Milka. Zie het overzicht ‘In de media’ voor waar Armanda of Even Geen Vlees in de media is verschenen.