Sporters hebben geen vlees of dierlijke producten nodig. Wist je bijvoorbeeld dat Mr Universe vegan is en dus helemaal niets van dieren eet, geen vlees, geen kwark, geen eieren. Dit is wat hij er zelf over zegt:

“Sinds ik veganist ben, is mijn training fantastisch. Ik voel me goed als ik wakker word, ik heb meer energie, mijn herstel is heel goed en ik heb geen pijntjes.”

Wil je het zelf ervaren? Check deze toffe vegan sporters hieronder waar je veel van kan opsteken!

Er zijn ook plantaardig eiwitpoeders op de markt, zoals Silverback Protein en OrangeFit.

Maak kennis met onderstaande vegan sporters.

1. Wie ben je en wat doe je?

Jeremy Reijnders hier! 24 jaar oud en ik kom uit Brabant. Momenteel studeer ik nog aan de Fontys Sporthogeschool in de richting Sportkunde en Welzijn. Daarnaast ben ik een CrossFit atleet, coach en Personal Trainer bij Powerhouse040 (Eindhoven) en Vondelgym (Amsterdam).

2. Waarom ben je vegan?

Als CrossFit atleet wilde ik graag het beste uit mijn voedingspatroon halen om zo goed mogelijk te herstellen van de vele trainingen. Hierdoor ben ik uiteindelijk bij een volledig plantaardig dieet uitgekomen. Niet veel later werd ik me ook bewust van het ethische aspect van het eten van dierlijke producten. Het onnodig slachten van dieren, die ook pijn, angst en blijdschap kunnen ervaren, is iets waar ik niet meer aan bij wilde dragen. Graag had ik dit al vele jaren eerder al willen beseffen en dit is dan ook de reden dat ik nu anderen wil inspireren. Dit wil ik doen door te laten zien dat dierlijke producten niet noodzakelijk zijn om een topsporter te zijn.

3. Wat is je favoriete eten?

Dat is een lastige vraag! Sinds ik veganistisch ben gaan eten ben ik zo veel nieuwe gerechten tegengekomen. Een van mijn favorieten is Indische linzencurry met bruine rijst en gebakken spinazie!

4. Kan je een recept met ons delen?

Yes! als “cheatmeal” maak ik avonds vaak bananenijs! De ingrediënten voor de basis zijn:

– 1 in stukjes gesneden ingevroren banaan

– 125 gram bevroren vruchtjes (bv: blauwe bessen, bramen, frambozen of mango)

– 200 ml amandelmelk

Eventuele extra toevoegingen:

– Kaneel

– Chiazaad

– Kokosrasp

– Plantaardig eiwit

– Pompoenpitten

Dit alles mix ik met een staafmixer in een kom tot een geheel en voilà!

1. Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Sanne Visser, 29 en ik kom uit Egmond aan zee. Sinds 2010 ben ik actief in de krachtsport wereld. Ik werk in de thuiszorg en start binnenkort met een opleiding voor fitness trainer level 1.

2. Waarom eet je vegan?

Sinds 1.5 jaar ben ik vegan met onder andere als doel te laten zien dat je ook krachtsport kunt beoefenen op basis van een plantaardig dieët. Dat hiervoor geen dieren geslacht hoeven te worden geeft mij een ontzettend warm gevoel en dat motiveert mij om door te gaan.

3. Wat is je favoriete eten?

Mijn favoriete eten zijn dadels met pindakaas. Klinkt misschien raar, maar de combinatie is echt goddelijk!! Banaan met pindakaas is ook heerlijk.

1. Wie ben je en wat doe je?

Fedor Kerstiens 38 jaar, vader van 2 kids, initiatiefnemer van Plantstrong.nl. Wij staan voor krachtsport en plantaardig eten.

2. Waarom ben je vegan?

Om meerdere redenen: gezondheid, bewuste omgang met grondstoffen en er moet een einde komen aan een eeuwenoude gewoonte om dieren op grote schaal te slachten.

3. Wat is je favoriete eten?

Fruit ‘by far’! Fruit is veelzijdig. Bevat plenty aan micronutrienten, vezels, koolhydraten, vetten en zelfs eiwit. En de smaken zijn fantastisch

4. Kan je een recept met ons delen?

Nasi: bak VIVERA kipstucjes en shi taki paddenstoelen in kokosolie tezamen met uitjes en bosuitjes en sojasaus, knoflook, rode peper, zwarte peper en zout. Kook zilvervliesrijst in bouillon en voeg dit daarna toe aan de pan. Vul eventueel aan met pindasaus en cassave kroepoek.

1. Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Rowena, 34 jaar oud en ik ben vanaf mijn jonge jaren al sportvrouw. Ik tenniste op hoog niveau en ging het hele land door om toernooien te spelen. Ook in het buitenland heb ik voor de wereldranglijst gespeeld. Ook geef ik sinds 8 jaar al tennisles onder mijn eigen tennisschool. Daarnaast fitness ik ook veel om mijn lichaam in topconditie te houden om te presteren op de baan. Maar ik ben ook artiest. Ik rap en schrijf mijn eigen nummers. En dat is waar nu voornamelijk mijn focus ligt.

2. Waarom ben je vegan?

Ik ben vegan omdat ik mij wil distantiëren van dierenleed. Ik voel mij zeer verbonden met dieren en het voelt voor mij als een plicht om voor hun op te komen in een industrie als deze. Ik spreek voor hen, zij die geen stem hebben. Maar ik doe het ook voor de wereld. Ons paradijs. En voor mezelf, mijn lichaam en geest.

3. Wat is je favoriete eten?

De Molukse keuken is mijn favo cuisine. (Rowena is half Moluks.)

1. Wie ben je & wat doe je?

Ik ben Tom. In het dagelijks leven ben ik Art-director en designer, werkend op een reclamebureau. Daarnaast zet ik mij in voor een betere, sportievere en gezondere toekomst voor iedereen. Dit doe ik samen met Cilla door mijn eigen kledinglijn genaamd VeganAnimal en mijn Youtube kanaal met dezelfde naam. Daarnaast ben ik voedingsdeskundige gericht op een veganistische levensstijl.

2. Waarom ben je vegan?

Mijn hele leven ben ik al bezig met de juiste balans te vinden tussen gezond leven, dierenwelzijn en milieu. Dit begon op m’n 14e met het opgeven van vlees. Na steeds meer te hebben gelezen over gezondheid, dierenwelzijn en milieu is voor mij de enige juiste keuze een vegan lifestyle.

3. Wat is je favoriete eten?

Mijn favoriete eten is eigenlijk vrij simpel. Lekker veel groenten. Of dit nou neerkomt op een simpele bonenschotel of gewoon rauwe paprikareepjes naast een bord ovenfriet. YUM!!

4. Kan je een recept met ons delen?

Ik ben eigenlijk niet zo van de recepten. Ik doe altijd maar wat, en elke keer weer anders. Maar als het dan toch een recept zou moeten zijn die ik vaker eet dan zijn het de hamburgers voor lunch waar ik mijn collega’s jaloers mee maak.

Ingrediënten:

– 1 x volkoren bol, bodem insmeren met hummus

– 1 vegan hamburger naar keuze

– 1/2 gebakken rode ui

– reepjes gegrilde paprika

– theelepel augurkblokjes

– 1 tl. mosterd ½ el. ketchup

– een paar cherrytomaatjes

Broodje doorsnijden, hummus erop, burger grillen en opbouwen met de rest van de ingrediënten. Klaar ☺

1. Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Cilla; founder van het green health blog SquatCilla.nl. Op mijn website deel ik artikelen over een vegan lifestyle in combinatie met krachtsport (CrossFit), laat ik je de leukste vegan(friendly) hotspots zien en probeer ik cruelty free make-up en huidverzorging uit. Daarnaast ben ik freelance copywriter en content schrijver voor diverse (online) magazines, zoals Women’s Health.

2. Waarom ben je vegan?

Waarom niét, haha? Ik at al vegetarisch sinds mijn twaalfde en vond het eigenlijk steeds logischer om helemaal geen dierlijke producten meer te gebruiken. Niet alleen voor de dieren en het milieu, maar ook voor mijn eigen gezondheid. Ik sport heel veel en dacht altijd dat ik kwark en eieren nodig had om optimaal te presteren. Sinds ik mij hier wetenschappelijk in verdiept heb en nu al een tijdje vegan leef merk ik dat juist het tegenovergestelde waar is: ik boek alleen maar meer vooruitgang.

3. Wat is je favoriete eten?

Lastig! Je zou best kunnen zeggen dat eten één van mijn favoriete bezigheden is ☺ Maar als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor een lekkere, dikke, voedzame vegan burger met zoete aardappelfriet on the side.

4. Kan je een recept met ons delen?

Yes, ik kan je zeker aanraden om mijn vegan pulled pork te maken. Heel gezond en héél lekker. Het recept staat op Cilla’s blog: http://squatcilla.nl/recept-vegan-bbq-pulled-pork/

Write A Comment