Mag het dier de voedselketens uit?

Hoe groot is de rol die vlees, zuivel en ei speelt in jouw leven als je dat uitdrukt in procenten? Eén procent, tien, honderd misschien, of juist nul? Ik stel deze vraag omdat we in een periode terecht zijn gekomen waarin we keuzes moeten gaan maken. We moeten ons serieus gaan afvragen hoeveel we bereid zijn op te offeren voor bepaalde zaken.

Lees meer

Crowdfunding: Utopianen openen het eerste vegan restaurant van Haarlem

In december opent in Haarlem het eerste veganistische restaurant. Lees hier hoe het idee is ontstaan.

Lees meer

Wat is duurzamer: kringlooplandbouw of vegan landbouw?

De Volkskrant begon er dit jaar mee. De Correspondent nam het over. Uiteraard blaast Telegraaf het op tot in het extreme. En zelfs factchecker NU.nl is een platform geworden voor dit narratief ter behoud van de veesector: de kringlooplandbouw inclusief dierlijke producten is duurzamer dan een plantaardig eetpatroon.

Wat deze kranten helaas over het hoofd zien is dat de kringlooplandbouwtheorie niet ten dienste staat van het meest prangende duurzaamheidsvraagstuk vandaag de dag -de klimaatopwarming- maar van het maximaliseren van voedselopbrengsten.

Lees meer

Beseffen mensen die dierlijke producten eten wel dat ze zwichten voor geweld?

Er is steeds meer kritisch geluid over de tractoractivisten die het nieuwe stikstofbeleid van tafel willen vegen. Dat boze veehouders tot het huidige geweld tegen de democratie in staat zijn, is nieuws voor veel mensen. De meeste mensen zijn zich er niet van bewust dat veehouders hun (goed belegde) boterham verdienen met geweld.

Lees meer

Actie 4 oktober: wij zijn #klaarmetCampina

Voor Campina worden elk jaar 1,7 miljoen kalfjes geboren. De helft van deze kalfjes wordt nog voor het eerste levensjaar gedood. Ook is Campina een ramp voor de planeet: Campina's melkveestapel in Nederland stoot meer broeikasgassen uit dan de grootste Nederlandse kolencentrale. Daarom voeren wij op Dierendag, 4 oktober, actie tegen dit wrede en destructieve concern.

Lees meer

De PR van de vleesindustrie kan niet op tegen vegan argumenten

Een tijdje terug vroeg ik documenten op over de decennia durende vleespropaganda die voor de helft door de Nederlandse overheid werd gefinancierd (denk aan 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees. Kip!'). Hierin las ik dat een in 2006 ingehuurd reclamebureau zorgen uitte over de toenemende bewustwording van de consument.

Lees meer

Beseft de vleeseter wel dat de Amazone wordt platgebrand voor hem?

De Amazone staat in brand voor een reden. Brazilië is namelijk een belangrijk landbouwgebied. De boeren verbranden de Amazone om ruimte te maken voor veevoer.

Lees meer

De Telegraaf liegt over de klimaatimpact van vlees: dit is wat jij kan doen

Nadat het IPCC rapport verscheen -dat is gebaseerd op 7000 wetenschappelijke onderzoeken en aangenomen door alle landen van de Verenigde Naties, ja zelfs de VS- vond de Telegraaf het belangrijk om een ‘tegengeluid’ te laten horen. Want de waarheid is blijkbaar niet interessant genoeg. Vleespropagandist en Telegraaf redacteur Edwin Timmer vond wel twee (!) mensen die de conclusies uit het IPCC rapport tegenspreken.

Lees meer

Deze coole vegan marketeers doorbreken de regels van het vak

Onlangs plaatste MarketingTribune.nl een gastblog van mij waarin ik schreef dat we voorbij het ‘gedram’ van zowel vleeseters als vegans moeten kijken naar de inhoud om van daaruit samen verder te komen. Daarop kwam een reactie van een marketeer met daarin twee zinnen die goed weergeven waarom ik in 2016 Even Geen Vlees oprichtte.

Lees meer

Reclame Commissie: Milka misleidt met reclame over melkproductie

De Reclame Code Commissie oordeelt dat Milka misleidt met een uitspraak over de melkproductie voor haar chocolade. In de reclame vertelt Milka dat de koemelk van melkveehouders komt die maximaal zestig koeien houden. Ik diende hierover een klacht in bij de Reclame Code Commissie en kreeg gelijk.

Lees meer

Mijn reactie op Özcan Akyol: Zullen we even normaal doen over veganisme?

Veganisme, het is een groeiende beweging. De PR van de vleesindustrie kan niet op tegen de steekhoudende argumenten die pleiten voor deze leefstijl. Verdedigers van vlees proberen hun (richting dieren nogal gewelddadige) eetgewoontes alsnog met halve waarheden en persoonlijke verwijten te handhaven. Zo beschrijft AD-columnist Özcan Akyol mij als ideologische drammer omdat ik zeg dat diervrij eten beter is voor de dieren en de planeet. De aan mij door Akyol toegeschreven titel grijp ik graag aan om nog eens een keer uit te leggen waarom veganisme geen ideologie is, maar een rationele keuze.

Lees meer

Gemiste kans voor Albert Heijn…!

Auteur: Michelle Wighman

Tien maanden geleden hebben we op eigen initiatief vanuit Even Geen Vlees enkele vegan reclameposters gemaakt voor diverse supermarkten en deze afgeleverd bij de hoofdkantoren van de supermarkten. De reclameposters hebben we gemaakt om de supermarkten aan te sporen om meer reclame te maken voor plantaardige producten. Want we weten nu allemaal hoeveel geld er wordt geïnvesteerd om vleesreclames de wereld in te sturen.

Nu is ons oog gevallen op een reclameposter van Albert Heijn die ontzettend veel op ons design lijkt! Maar in plaats van reclame te maken voor plantaardig voedsel, staat weer vlees centraal!

Lees meer

Veganburgers omsingelen het parlement: wat was de impact?

Afgelopen donderdag was voor de 43e keer de parlementaire barbecue, welke elk jaar wordt georganiseerd door de vleesindustrie. Dit jaar waren wij met 100 veganburgers aan het protesteren tegen deze lobby-activiteit. We stonden met 15 mensen voor de ingang van Nieuwspoort, waar de barbecue werd gehouden, met 25 mensen op het Plein, met 50 mensen op Hofplaats en nog eens met 10 tegenover het torentje van Rutte.

Tegelijkertijd was op het Plein voor de vierde keer een plantaardige barbecue. Deze organiseerde Een DIER een VRIEND voor het vierde jaar op rij.

Lees meer

Mars voor sluiting slachthuizen: er hangt verandering in de lucht!

Foto: Alfons Spoler

Gisteren liep ik mee met de Mars voor de sluiting van de slachthuizen. Dat was echt een ontzettend fijne en hoopgevende ervaring.

Lees meer

Zet 4 juli in je agenda: dan komen de veganburgers in actie

Op 4 juli gaat de politiek weer gezellig barbecueën met de vleesindustrie, net zoals elk jaar. Minister Hugo de Jong van Volksgezondheid (!) noemt dit het ‘hoogtepunt van het parlementaire jaar’ en volgens Sybrand Buma is ‘iedereen’ erbij: Kamerleden, ‘sector’, journalisten - alsof de vleesindustrie de belangrijkste entiteit van Nederland is.

Nou, wij zijn er dit jaar dus ook bij, en niet om klakkeloos een hapje mee te eten, maar om de politiek en de vleesindustrie te laten zien dat de veganburger de toekomst heeft. De politiek en de vleesindustrie kunnen maar beter heel gauw inzetten op een vegan voedselvoorziening, omdat die leedvrij, klimaatvriendelijk, natuurminnend en gezonder is.

Lees meer

Leugens in de media naar aanleiding van Boxtel (die mensen nog geloven ook)

De activisten van Meat the Victims bezetten op maandag 13 mei een varkensstal in Boxtel. Maar het lukte de veesector om vervolgens de media te kapen. Geheel in lijn met het motto van een bekende woordvoerder van de veesector: '"Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je."

Helaas krijgt Meat the Victims niet de kans om hun hele verhaal te vertellen. Bij deze de weerlegging van een aantal leugens in de media-aandacht naar aanleiding van Boxtel:

Lees meer

“Bedreigde” boeren erkennen dierenmishandeling

Auteur: Robin Schaper

Vorige week kopten de landelijke media dat veehouders in de Achterhoek dreigbrieven hadden ontvangen. De Producenten Organisatie Varkenshouderij sprak van “brute acties van extremisten” en Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, zelf ook veehouder, pleitte ervoor om internationale opsporingsinstanties in te zetten om de afzenders te traceren.

Toen ik dit las was ik uiteraard benieuwd wat voor schokkends mijn mede-vegans in hun dreigbrieven hadden gezet.

Lees meer

Honderden steunbetuigingen voor Boxtel-dierenactivisten

Still uit een van de filmbeelden van de stal in Boxtel.

Honderden mensen betuigen hun steun aan de dierenactivisten van Meat the Victims, welke op maandag 13 mei een varkensstal bezetten. De activisten worden in de steunbetuigingen onder andere moedig en helden genoemd. In veel reacties wordt daarnaast de hoop uitgesproken dat de veehouderij in de toekomst niet meer bestaat.

Lees meer

De EU en de vleesindustrie werken samen om mensen zoveel mogelijk vlees te laten eten

Er is inmiddels veel bekend over de steekhoudende argumenten tegen het gebruik van dieren als voedsel. Laten we dan ook stoppen met (door ons belastinggeld gefinancierde!) reclames voor dierlijke producten. Stem vandaag tegen de vleescampagnes van de EU, stem op Partij voor de Dieren.

Lees meer

Top 10 vleesvervangers voor vleesliefhebbers

NOS kopt dat de groei van de vleesvervangermarkt het 'einde van het vleestijdperk is', RTL Z schrijft dat vleesvervangers in toenemende mate scoren op smaak en vegan vleeschproducent Beyond Meat zag haar aandelen in één dag meer dan verdubbelen in waarde.

Dit alles maakt ook de vleeseter ongetwijfeld nieuwsgierig. Maar welke vleesvervangers zou ik de vleesliefhebber nou écht aanraden?

Lees meer

Succes: Kwalitaria mag vlees niet langer aanprijzen als 'duurzaam'

Kwalitaria maakt sinds twee jaar reclame met ‘Op weg naar 100% duurzaamheid’. Dit is in strijd met de Nederlandse Reclame Code, oordeelt de Reclame Code Commissie. De reclame is misleidend omdat Kwalitaria zich onvoldoende inzet om deze claim waar te kunnen maken.

Lees meer

Zo maak je gezond eten makkelijk

Het mooie van veganisme is dat het je eigenlijk dwingt om gezond te eten. Als je een kijkje neemt op de website van het Voedingscentrum zie je namelijk dat onbewerkt plantaardig voedsel zoals groenten, bonen en noten alle vitaminen bevatten die je nodig hebt. Met uitzondering van B12 en D3 welke je dan ook het beste kan supplementeren als je puur plantaardig eet.

Maar hoe maak je het makkelijk om al deze goodies elke dag te eten?

Lees meer

Persbericht: Albert Heijn verdubbelt aantal vleesreclames

Ondanks enthousiaste deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees, maakte Albert Heijn in 2018 twee keer zoveel reclame voor vlees als in het jaar daarvoor. Jumbo volgt Albert Heijn hierin op de voet. Lidl maakte in 2017 nog het meeste reclame voor vlees, maar is inmiddels ingehaald door Albert Heijn en Jumbo. Tegelijkertijd verminderde Albert Heijn het aantal reclames voor vleesvervangers met tweederde. Dit blijkt uit onderzoek van media-registratiebureau Adfact dat is uitgevoerd voor stichting Even Geen Vlees.

Lees meer

Doe eens normaal: Hoe maken we vegan de nieuwe norm?

Auteur: Mirjam Reijnders

Veel mensen vinden veganisme iets extreems. Het staat namelijk ver af van de huidige norm; een combinatie van plantaardige en dierlijke producten eten. Dat betekent dat veganisme wordt gezien als iets dat niet normaal is, waardoor er ook veel stigmatisering is (hokjesdenken) en de levensstijl meteen veroordeeld wordt. Veganisme moet de nieuwe norm worden. Maar hoe krijgen we dit voor elkaar?

Lees meer

Misvattingen in de media over vegan food: zijn meningen belangrijker dan feiten?

Auteur: Mirjam Reijnders

Veel onderzoeksdata wordt tegenwoordig online gepubliceerd, zodat men zelf statistische analyses kan uitvoeren om eigen conclusies te trekken over de beschikbare data. Met al die open data zou je verwachten dat mediasites puur en alleen accurate gegevens weergeven in berichten over veganisme-gerelateerde onderwerpen. Maar niks is minder waar: de feiten zijn soms ver te zoeken in artikelen op gerenommeerde nieuwssites. Waar(om) gaat het mis?

Lees meer

Soja of vlees – wat is duurzamer?

Auteur: Mirjam Reijnders

Soja en soja-producten zoals tofu, tempé en vleesvervangers zoals vegaburgers zijn een belangrijk onderdeel van een plantaardig dieet volgens het Voedingscentrum, vanwege de hoeveelheid eiwitten, onverzadigde vetten en mineralen. Maar wanneer het woord soja valt komen er vaak veel mythes boven tafel. De meest prominente mythe is dat soja eten niet duurzaam is, omdat het leidt tot de kap van de Amazone en het dus milieuvriendelijker is om vlees te eten. Maar hoe zit het nou écht met de duurzaamheid van de soja die men eet? En hoe verhoudt vlees zich hiertoe?

Lees meer

Oproep aan jonge klimaatactivisten: met deze klimaatreddingsactie hoeven we niet te wachten op de politiek

In een interview met Volkskrant (‘Spijbelen voor het klimaat is ook onderwijs’, 2 februari) vertelt Stijn Warmenhoven (16) dat hij en alle andere jongeren over vijftig jaar nog op aarde rondlopen, in tegenstelling tot de beleidsmakers van vandaag de dag. Deze beleidsmakers lijken niet in te zien wat de jonge klimaatactivisten duidelijk willen maken: ons huis staat in brand.

Ik leef erg mee met de jongeren en maak me zorgen om de toekomst. Maar dan lees ik dat Stijn in een slagerij werkt. Hij zegt: “Wij verkopen alleen goed vlees.” Hier slaat de jonge klimaatactivist helaas de plank mis.

Lees meer

Als je in de spiegel kijkt, zie je precies hoeveel zuivel je nodig hebt

Canada heeft zuivel uit hun 'Schijf van Vijf' gehaald. Veel media schreven hierover en uit de verkoopcijfers blijkt dat steeds meer mensen afstappen van het witte goedje. Het Voedingscentrum schrok en stuurde gauw de volgende Tweet uit:

"De media besteden vandaag veel aandacht aan melk. Wij adviseren dagelijks melk en melkproducten te gebruiken. Zuivel levert eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12 en verkleint het risico op darmkanker."

Wij denken daar iets anders over...

Lees meer

1 kilo rundvlees kost 15.000 liter zoet water en dat is een groot probleem

Waterleidingbedrijf Vitens heeft op haar website vijf tips staan voor de Nederlandse burger om water te besparen, zoals de kraan dichtdraaien tijdens het tandenpoetsen. Hier stond ook de tip bij om minder vlees te eten, omdat door vleesproductie veel zoet water verloren gaat.

Toen kwam AgriFacts in opstand. Dit is een stichting die is opgericht door melkveehouders met zogenaamd als doel om de feiten over dierlijke producten recht te zetten.

Lees meer

Helaas Sylvia Witteman: ook bij het eten van vis is een schuldgevoel gepast

Vlees eten valt vanwege het milieu en het dierenleed steeds meer uit de gratie. ‘Maar ik eet nog wel vis’ hoor je mensen echter vaak zeggen, zonder een moment te denken aan deze dieren die toch echt geen groente zijn. Sylvia Witteman beschrijft in LINDA. waar het probleem zit: “Je kunt hoog of laag springen, maar de kans dat ik een rog, schol of zeebaars ooit een lief dier ga vinden, is erg klein. Vis kun je eten zonder schuldgevoel.”


Lees meer

De Telegraaf doet hypocriet over vlees

In een krantenbericht van 9 januari zette De Telegraaf het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) weg als sjoemelaar, omdat het PBL het woord ‘landbouwgerelateerd’ was vergeten bij een stukje over de klimaatimpact van vlees.

Wat opvallend is, is dat De Telegraaf vandaag zelf in een krantenbericht een fundamentele nuancering ‘vergeet’. Zij kopte dat we allemaal op vleesrantsoen moeten, omdat in het Klimaatakkoord zogenaamd staat dat we nog maar twee dagen per week vlees mogen eten.

Lees meer

Persbericht: Stichting Even Geen Vlees waarschuwt voor feitenstrijd over dierlijke producten

Stichting Even Geen Vlees waarschuwt voor misleidende berichtgeving van stichting AgriFacts. Dit initiatief van veehouders en akkerbouwers is bedoeld om cijfers over de landbouw te 'factchecken'. Even Geen Vlees legt echter uit dat AgriFacts in een persbericht van 8 januari onterecht claimt dat het Planbureau voor de Leefomgeving de klimaatimpact van dierlijke producten naar beneden heeft bijgesteld.

Lees meer

De werkelijke klimaatimpact van vlees en dierlijke producten

In het huidige Klimaatakkoord van onze regering staat met geen woord beschreven dat de Nederlandse veestapel moet inkrimpen. Dat is een domme zet, omdat juist hiermee veel winst te behalen valt voor het klimaat. De overheid houdt zichzelf echter voor de gek door belangrijke aspecten los te koppelen van elkaar. De import van veevoer uit Brazilië en het omzetten van Nederlandse veengebieden in weiland voor de koeien, worden bijvoorbeeld niet toegerekend aan de veehouderij. Hierdoor lijkt het alsof de veehouderij niet zo'n grote klimaatimpact heeft.

Lees meer

Vegan topnieuwtjes om het jaar mee af te sluiten

Als je ziet hoeveel er in de media geschreven wordt over vlees versus vegan, dan denk je: vlees is dood, lang leve groente! (Ja dat is toevallig ook de titel van het geweldige boek van onze voorzitter Robin Schaper.) En steeds meer ontwikkelingen wijzen erop dat de toekomst daadwerkelijk plantaardig is. Hier lees je over een aantal van deze ontwikkelingen. Happy new year!!

Lees meer

6x dingen die mis zijn met het NOS filmpje over vlees

NOS deelde vlak voor de kerst een informatief filmpje over de (on)duurzaamheid van vlees. Sympathiek! Maar een aantal dingen hadden zorgvuldiger onderzocht kunnen worden. Bij deze wat nuances op de stellingen van NOS:

Lees meer

Doe mij maar een groen kerstdiner!

Het schijnt dat de meeste Nederlandse restaurants met kerst nog steeds hert serveren als hoofdgerecht van het kerstdiner. Ik weet nog dat ik in een restaurant met kerst voor het eerst aanschoof als vegetariër. Hoewel ik tot die tijd een ‘gewone vleeseter’ was die graag kipfilet, frikandellen en stoofvlees naar binnen schoof, was ik blij verrast door mijn nieuwe keuze. Ik voelde me verwend vergeleken bij de bordjes die ik om me heen zag.

Lees meer

Vlees heeft geen plek in onze toekomst

Een tijdje terug belde een radioprogramma me op over een petitie die wij met Even Geen Vlees aangeboden hebben aan de Tweede Kamer. Deze petitie is een oproep om vleesreclames te verbieden. De oproep wordt gesteund door meer dan 20.000 ondertekenaars en een lijst van prominenten. Uit de vragen die mij werden gesteld werd echter duidelijk dat veel mensen nog steeds niet echt begrijpen waarom vlees geen plek heeft in onze toekomst.

Lees meer

Succes: TImberland mag leren schoenen niet 'dierenleedvrij' noemen

Schoenenmerk Timberland schreef in een advertentie over haar schoenen: "Als je een paar leren Timberlands vasthoudt, weet je het zeker: hier is geen dierenleed aan vooraf gegaan." Ik diende een klacht in tegen deze claim. De Reclame Code Commissie oordeelt nu dat Timberlands claim inderdaad misleidend is. Voor leer worden immers dieren geslacht en Timberland heeft niet weerlegd dat daar ernstig dierenleed mee gemoeid kan gaan, stelt de Commissie.

Lees meer

Net wat we nodig hebben: nog meer reclame voor vlees

Onlangs rapporteerde Wakker Dier dat het aantal vleesreclames is toegenomen. Dit komt volgens de dierenwelzijnsorganisatie vermoedelijk door de opkomst van 1-ster Beter Leven vlees. Supermarkten willen natuurlijk graag aan de consument laten zien dat ze bezig zijn met dierenwelzijn. Met als paradoxaal gevolg dat de inspanningen van dierenwelzijnsorganisaties resulteren in meer dieren die naar het slachthuis moeten dan nodig is.

Lees meer

Albert Heijn zet vleesvervangers in een verdomhoekje

M'n vriend en ik gingen laatst kijken bij een nieuw verbouwde Albert Heijn in Krimpen aan den IJssel. We waren benieuwd naar het vegan assortiment. Toen we binnenkwamen zagen we mooie grote schappen groente en fruit. Mooi! We liepen echter verder zonder ook maar een vleesvervanger tegen te komen.

Lees meer

Verbied vleesreclames, en wel zo snel mogelijk

Als wij voortdurend worden doordrongen van de reclameboodschap dat een maaltijd niet compleet is zonder vlees of zuivel, dan kunnen we die stap richting ‘meer plantaardig en minder dierlijk’ wel vergeten. Daarom zou reclame voor vlees verboden moeten worden.

Lees meer

12x goed nieuws voor de vegan beweging

De vegan revolutie is in volle gang. Goed nieuws dus voor de dieren, het milieu en onszelf! Hier zie je een greep uit het nieuws van de afgelopen tijd.

Lees meer

Hoe word ik vegan?

Wil je graag vegan worden, maar weet je niet hoe? Met deze vier V's beland je zo in het awesome VeganVille!

Lees meer

Plantaardig eten is een eerste levensbehoefte!

Laatst las ik over een enquête die gehouden werd onder jongeren. Hieruit bleek dat jongeren vlees als eerste levensbehoefte zien. Dat is niet zo vreemd als je al die reclames voor vlees ziet. Tot 2015 werden deze zelfs deels betaald door de overheid, zoals de reclame 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip'.

Inmiddels weten we beter en is het tijd voor een nieuw geluid. Er zijn new kids on the block! Lees verder...

Lees meer

Ik investeer in Plantastic Health Hub! Dit is waarom

Kende je Tom van het YouTubekanaal VeganAnimal en Cilla van het blog SquatCilla al? Ze doen goed werk met het delen van kennis over gezonde voeding en de vegan lifestyle en openen nu een zaak in Rotterdam! Hier lees je waarom ik hierin investeer en hoe jij dat ook kan doen.

Lees meer

TV-programma 'Broodje Gezond' verkoopt Broodjes Aap

Op basis van gesprekken met een paar 'experts' en een piepkleine proef, concluderen de journalisten van Broodje Gezond dat elke dag een ei prima is zolang men een gezond cholesterolniveau heeft.

Hier lees je waarom dat een gevaarlijk advies is dat nergens op gebaseerd is.

Lees meer

Voedingsrichtlijn 'meer plantaardig, minder dierlijk' krijgt geen gehoor

In november 2015 kwamen de meest recente Richtlijnen Goede Voeding uit van de Gezondheidsraad. De raad gaf hierbij aan dat "de invloed van ongezonde voeding op de ziektelast in omvang vergelijkbaar is met die van roken". Voeding is dus nogal belangrijk voor je gezondheid.

Het belangrijkste advies van deze Richtlijnen? Méér plantaardig en mínder dierlijk voedsel. En daarnaast minder suikerhoudende dranken. Maar goed, we wisten allemaal allang dat cola en sinas slecht zijn voor de gezondheid. En de consumptie van frisdrank is dan ook flink gedaald. Maar dat we echt veel minder vlees, zouden moeten consumeren wordt door veel mensen weggewuifd.

Lees meer

10x mooie ontwikkelingen voor de vegan beweging

Er zijn echt ontzettende veel positieve zaken gaande in vega(n)land! In dit blog lees je tien belangrijke ontwikkelingen op een rij.

Lees meer

Reclames voor vlees versus vleesvervangers

Infographic: Michelle Wighman

Gemiddeld wordt 40% van het reclamebudget van Nederlandse supermarktketens ingezet voor reclames met vlees erin. Voor vleesvervangerswordt slechts 1,5% van de reclamebudgetten ingezet. Dit blijkt uit onderzoek dat voor ons is gedaan door media-registratiebureau Adfact in het kader van onze campagne 'Een onsje minder vleesreclame alstublieft'.

Lees meer

Waarom geven veganisten om consumptiedieren?

Toen ik negen jaar geleden voor het eerst 'even geen vlees' at, deed ik dat voor het milieu: voor de tropische bossen die gekapt worden voor veevoer en later ook voor het klimaat. Ik las in die tijd het boek Dieren Eten van Jonathan Safran Foer. Toen pas werd ik me bewust van de grootste slachtoffers van ons eetpatroon.

Lees meer

Help jij ons werk mogelijk te maken? Doe dan een donatie of word donateur van stichting Even Geen Vlees:


Deel 'Mag het dier de voedselketens uit?' op Facebook en/of Twitter:

Hoi! Ik ben Armanda, oprichtster van stichting Even Geen Vlees. Wij houden ons bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan. Er is meer transparantie nodig over de schaduwkanten van dierlijke producten, zodat mensen weloverwogen keuzes kunnen maken. Daarnaast willen we graag meer reclame voor de plantaardige leefstijl, zodat mensen geïnspireerd worden om betere voedselkeuzes te maken.

Op dit blog lees je wat mij zoal opvalt en bezighoudt. Leuk dat je meeleest en natuurlijk leuk als je af en toe eens een blog deelt. Groetjes en veel leesplezier!

Volg me ook op Facebook, Twitter en/of Instagram!